Anotace:
Média jsou neoddělitelnou složkou našich životů. Jejich dopad na naše prožívání je častým předmětem odborných i laických diskusí. V rámci těch druhých se objevuje množství zobecňujících tvrzení, která ale z hlediska vědy nejsou jednoznačná. Tento předmět nabídne náhled do vybraných oblastí médií z pohledu psychologie a poskytne základní informace o aktuálních poznatcích z vybraných oblastí psychologie médií, stejně tak jako nástroje k tomu, jak je kriticky zhodnotit.
Cíl předmětu:
Představit studentům vybrané oblasti psychologie médií a jejich aktuální výzkumné poznatky a oblasti zájmu a vést studenty ke kritickému myšlení nad odbornými texty a studiemi v rámci jejich
četby a diskuse. Absolvent tohoto semináře bude mít základní přehled o významných teoriích a aktuálním výzkumu, na které může navázat v rámci dalšího samostudia.
Literatura:
Povinná:
Bude průběžně doplňována v rámci semináře.
Giles, D. (2003). Media psychology. Routledge, Taylor & Francis Group.
Connolly, I., Palmer, M., Barton, H., & Kirwan, G. (Eds.). (2016). An introduction to cyberpsychology.
Routledge Taylor & Francis Group.
Doporučená:
Brewer, G. (2011). Media psychology. Palgrave Macmillan.
Ferguson, C. J. (2016 - 2016). Media psychology 101 ([Enhanced Credo edition]). Springer Publishing
Company.
Kumar, N. (2020). Media psychology: exploration and application. Routledge India.
Reeves, B., Yeykelis, L., & Cummings, J. J. (2016). The Use of Media in Media Psychology. Media psychology, 19(1), 49-71.
Stever, G. S. (2021). Understanding media psychology. Routledge, Taylor & Francis Group.
Atrill-Smith, A., Fullwood, C., Keep, M., & Kuss, D. J. (2018 - 2019). The Oxford handbook of cyberpsychology. Oxford University Press.
Whitty, M. T. (2016). Cyberpsychology: The study of individuals, society and digital technologies.
Dill, K. E. (Ed.). (2013). The Oxford handbook of media psychology. Oxford University Press.
Metody výuky:
Přednáška, individuální četba, diskuse.
Požadavky ke zkoušce:
Aktivní účast na setkáních, pravidelná četba, vypracování tzv. Learning logu – kriticky nahlédnutých poznámek ze setkání zasazených do širšího kontextu s vlastní úvahou studenta – 10 NS.
Sylabus: (obsah) 1. Úvod do oboru mediální psychologie 2. Optimisté a pesimisté 3. Motivace k užívání médií 4. Psychologické aspekty sociálních sítí 5. Média a body image 6. Parasociální vztahy 7. Děti, dospívající & média 8. Reklama 9. Fake news, dezinformace, propaganda 10. Média, násilí, agresivita 11. Psychologické aspekty videoher
Témata mohou být v průběhu kurzu po dohodě se studenty upravována a doplňována.
Vstupní požadavky:
- žádné