Doba bronzová představuje období od cca 2300/2100 do cca 800/750 let př. n. l. Kurs předkládá přehled současného stavu poznání tohoto období na základě archeologických (hmotných) a dalších pramenů z předmětného území, třídění a interpretaci pramenů. Studium osídlení území ČR a Slovenska je díky jejich geografické poloze vhodným východiskem pro sledování problematiky v širším evropském kontextu a poskytuje základ, na nějž v magisterském studijním programu navazuje kurs věnovaný době bronzové v Evropě.
Tématické okruhy
-Dějiny výzkumu doby bronzové na území ČR a SR
-Periodisace doby bronzové na území ČR a SR
-Starší doba bronzová (k. únětická; komplex Věteřov-Maďarovce-Böheimkirchen; epišňůrov é kultury; k. otomanská; další soudobé skupiny) - eneolitické podloží a impulsy z Karpatské kotliny
-Střední doba bronzová (mohylové kultury) - problematika pramenné základny, tradice výzkumu a nové poznatky
-Hornodunajská popelnicová pole (mladší a pozdní doba bronzová v Čechách - mimo severní a východní) - domácí vývoj a vztahy k hornímu Podunají, kořeny pozdějších Keltů
-Lužická popelnicová pole (mladší a pozdní doba bronzová) - otázky původu, svébytnost lužického okruhu v rámci evropských popelnicových polí
-Středodunajská popelnicová pole (mladší a pozdní doba bronzová na jižní Moravě a jižním Slovensku) - křižovatka cest a kulturních proudů, základy východohalštatského okruhu
-Jihovýchodní popelnicová pole (mladší a pozdní doba bronzová na jihovýchodním a východním Slovensku) specifika horských oblastí a nížin na pomezí Karpat, styky s jihem i útoky z východu
Doba bronzová představuje období od cca 2300/2100 let př. n.l. Kurs předkládá přehled současného stavu poznání tohoto období na základě archeologických (hmotných) a dalších pramenů z předmětného území, třídění a interpretaci pramenů.
Studium osídlení území ČR a SR je díky jejich geografické poloze vhodným východiskem pro sledování problematiky v širším evropském kontextu a poskytuje základ, na nějž v magisterském programu navazuje kurs věnovaný době bronzové v Evropě.