1/ Teoretická východiska (Kamila Remišová)
· "Kultura" v archeologii a etnologii
· Přístupy ke studiu kultury a její interpretaci z hlediska archeologie a etnologie (tradiční a moderní proudy a metody, přehled vývoje bádání)
· Základní zájmové okruhy a interdisciplinarita.
· Možnosti míry poznání každodennosti zaniklých společností.
· Analogie a jejich aplikace, písemné a orální prameny.
· Modelové příklady 2/ Kontext jako základní interpretační východisko - Artefakt jako "důkaz"? (Kamila Remišová)
· Kontext v archeologii. Kontext v etnologii.
· Podíl materiální kultury na vytváření sociální identity.
· Významy artefaktu v kontextu kultury (nálezový a sociální kontext)
· Artefakt jako zprostředkovatel tradice a významný rituální/sociální činitel.
· Modelové příklady: artefakty a situace v pravěku x ve středověku x v současnosti 3/ Výzkum sídelních struktur a architektury (Kamila Remišová - Ivo Štefan)
· Starší pravěk - neolit (Çatal Hüyük - Vinča - Bylany): srovnání a interpretace symbolika domu ve starším pravěku a etnologické "analogie". Architektura a adaptace na přírodní, sociální a ekonomické podmínky
· Středověk - přínos etnologie při zkoumání zaniklého sídla, využití ikonografie a písemných pramenů
· Význam zkoumání architektury z pohledu etnologie - kontinuita jevů
· Modelové příklady 4/ Dům x domácnost (Kamila Remišová)
· Jak vrátit předkům "tvář"?
· Mikroarcheologie domácnosti preliterárních i současných společností, etnologické paralely.
· Symbolika domu a obytného prostoru - domácí rituály a jejich kontinuita
· Strava a stravování, rituály spojené s přípravou a konzumací jídla
· Sakrální x profánní v kontextu domácnosti
· Životní cykly a genderové struktury ve studiu domácnosti 5/ Náboženství, kult a rituál (Kamila Remišová)
· Struktura, možnosti studia a míra rozpoznatelnosti náboženských a rituálních aktivit v archeologickém materiálu. Interdisciplinární přístupy.
· Základní podoby náboženství a jejich projevy v archeologickém materiálu od starší doby kamenné po současnost. Kontinuita jevů a možnosti zkoumání
· Sakrální a profánní v archeologii náboženství ("rituální" prostor, "kultovní místo" a "kultovní artefakt") + modelové příklady
· Odraz starších forem náboženství a jejich kontinuita v lidové kultuře, pověra jako archaický relikt 6/ Náboženství, kult a rituál (Kamila Remišová)
· Mýty o pravěkém náboženství (Matka Bohyně a kult plodnosti (J. J. Bachofen)
· Teorie prvotního matriarchátu, její vývoj a současná podoba
· "kultovní artefakty" a jejich místo v pravěkých systémech víry na základě etnoarcheologického výzkumu.
· Pravěké umění jako náboženský projev 7/ Smrt a pohřbívání (Kamila Remišová - Ivo Štefan)
· Co jsou to "hrobová data"? Výpovědní potenciál hrobových dat (mezolit, eneolit, středověk, novověk)
· fenomén "milodaru" od pravěku po současnost. "Ženská" a "mužská" hrobová výbava (struktura pohřbů na několika evropských pravěkých a protohistorických pohřebištích).
· moc, indikátory sociální stratifikace a jejich odraz v hrobových datech
· pohřební/přechodové rituály, kult předků, revenanti a ochrana živých
· gender, sociální statut, identita a struktura pohřebišť od pravěku po současnost
· Změny ritu jako reakce na proměnu sociálních a ekonomických struktur 8/ Ekonomika a produkce (Kamila Remišová)
· Dálkový obchod a lokální distribuce (importy v archeologickém materiálu)
· Domácká výroba x manufaktura - systémy produkce ve starším pravěku
. Dělba práce "podle pohlaví"? (lovecko-sběračské společnosti, usedlí zemědělci, modelové příklady). 9/ Etnoarcheologie Sociální evoluce (Ivo Štefan)
· Sociální identita a systémy produkce
· Úvod: Vymezení komplexity: od loveckého tábora k postindustriální megalopoli - od Indiánského náčelníka k americkému prezidentovi.
· Komplexnost problému komplexity - subsystémy: problém autority a vůdcovství (formální, neformální, individuální, dědičná), formy vlády od antických definic k teoriím moci, ekonomický subsystém - formy směny (Polanyi a kritika), symbolické systémy, náboženství, ideologie
· Přístupy ke komplexitě v kulturní antropologii a archeologii: Evolucionismus - H. L. Morgan x kulturní partikularismus (F. Boas), neoevolucionismus (Service, Sahlins) = procesuální archeologie (L. Binford, C. Renfrew). Problém unilineární a multilineární sociální evoluce, postprocesualismus
· Modelové příklady: Od náčelnictví ke státu: Big man (Polynésie, Papua) - autorita a vzorce směny (Sahlins), archeologie (sídelní vzorce, vzorce distribuce). Náčelnictví - (Hawai) - (Carneiro, T. Earle), archeologie Vznik státu - teorie konsenzu x konfliktu - Valley of Mexico, raně středověké státy
· Kolapsy složitých společností (zánik Římské říše, Mayové, Velká Morava) 10/ Etnické identity v pozdně antické a raně středověké Evropě (Ivo Štefan)
· Teorie skupinových identit: Koncept etnicity v kulturní antropologii: primordialistická a instrumentalistická perspektiva. Etnicita jako kulturní konstrukt. Etnicita jako jedna z forem skupinové identity. Formování a zánik etnických skupin - příklady z kulturní antropologie.
· Etnická identita a hmotná kultura: Etnoarcheologické příkladové studie. Přístupy k intepretaci archeologických pramenů: evolucionistický koncept, kulturně-historický přístup a jeho zneužití (G. Kossinna a archeologie Třetí říše), instrumentalistický přístup, "archeologická kultura" - možnosti a limity archeologického studia etnicity.
· Primordialistické přístupy ke studiu historických populací. Etnická identita jako situační konstrukt (příklad Hunů, Langobardů, Avarů). Kdo vlastně byli Keltové, Germáni a Slované a jak vznikli? Příkladové studie: "etnogeneze" Slovanů 11/ Dětský svět a možnosti jeho zkoumání (Kamila Remišová)
· Archeologie pravěkého a středověkého dětství - možnosti poznání života dětí z archeologického materiálu (Nikolskoje, skandinávské lokality, Vedrovice, Pražský hrad, …)
· Možnosti archeologického zkoumání přechodových rituálů
· Dětství ve středověku - archeologický materiál, písemné prameny a ikonografie (Lumbeho zahrada)
· Dítě a jeho role ve společnosti od 18. Století
Kurz se zabývá vztahem archeologie, etnologie a dalších vědních disciplín při studiu lidské kultury od jejích počátků. Řeší spolupráci těchto disciplín a její praktický přínos při studiu základních společensk ých jevů lidské kultury a jejich interpretaci. S použitím modelových příkladů a studií poukazuje na nezbytnou kooperaci těchto vědních disciplín, která vede k odkrývání zlomků každodenního života zaniklých populací v případě archeologie a zpětné vazbě při studiu mnohých jevů a jejich kontinuity v případě etnologie.