* 1. Úvod a Prameny.
Přehled studia v Českých zemích a v zahraničí, těžiště studia v jednotlivých zemích. Aktuální otázky a výzkumná témata.
* 2.-4. Geografické obory. a. Sídelní-geografie. Problematika sídelních forem (sídliště, plužina). Přehled výzkumu a aktuálních koncepcí
(koncept sociálního úhoru, pustnutí). Prameny pro poznání sídelních forem (zejména kartografické prameny). Analytické metody a interpretace sídelních forem (statické a dynamické pojetí). Geneze a rozšíření sídelních forem v Evropě. Proměny evropských sídelních forem jako výraz sociálně-ekonomických změn. b. Kulturní a sociálně-ekonomická geografie. Základní geografické modely a teorie. Systémový přístup. Principy metod prostorové analýzy. Teorie nejnižšího nákladu. Teorie centrality. c. Agrární geografie. Aktuální modely. Faktory určující podobu zemědělského systému a jeho prostorové uspořádání (faktory specializující, faktory integrující a faktory dynamické, určující proměnu zemědělských systémů). Historická agrární geografie (vymezení v rámci geografie, hlavní témata dříve a dnes, problematika kulturní krajiny, historické zemědělské systémy, kulturně-geografické faktory, vybrané agrárně-geografické procesy v minulosti).
* 5. Agrární ekonomie.
Zemědělství v neoklasických a alternativních ekonomických modelech. Vliv sociálních a ekonomických změn. Teorie agrárně-sociálního vývoje. Ekonomická analýza zemědělské produkce rolnického hospodářství a jeho prvků. Rolnické hospodářství jako integrální součást komplexního sociálnČ-ekonomického systému.
* 6.-7. Peasantologická studia.
Koncept rolníků jako specifické sociálně-kulturní společenské skupiny. a. Ekonomická antropologie. Základní ekonomicko-antropologické kategorie. Rozhodování a výběr, otázka racionality hospodáře a jeho rodiny. Jednotlivec - domácnost - komunita, základní hospodářské jednotky a jejich chování. Práce z ekonomicko-antropologického hlediska. Distribuce, redistribuce, monetární vztahy.
Symbolická směna, ekonomie daru, ekonomická antropologie trhu. Ekonomie a kulturně-sociální faktory.
Zemědělské subsistenční strategie. Jednoduché a komplexní sociálně-ekonomické systémy. Ekonomika krizových období. Modely ekonomického chování a rozhodování rolnického hospodářství (A. V. Čajanov). Příklady ze středověké a raně novověké Evropy. b. Rurální sociologie. Základní kategorie rurální sociologie. Sociální stratifikace ve venkovském prostĜedí.
* 8. Demografie.
Základní kategorie a modely historické demografie. Problematika populačního růstu. Rodina jako základní organizačně pracovní jednotka. Ekosystémový přístup v historické demografii. Rodina a integrace pracovních sil v závislosti na produkčním způsobu. Historická demografie v kontextu kulturně antropologického výzkumu. Modelové i praktické příklady ze středověké a raně novověké Evropy.
* 9. Zemědělské technologie. Zemědělské soustavy. Zemědělské nástroje.
* 10. Agrární a hospodářské dějiny.
Přehled výzkumu a aktuálních koncepcí. Evropa. Teorie agrární krize pozdního středověku (kritická diskuse). České země a jejich ekonomicko-geografická diferenciace v mladším středověku a raném novověku. Ideální typy „hory“, „přechodné oblast“, „úrodné nížiny“, „příměstské oblasti“. Vztah venkovského a městského prostředí.
* 11.-13. Lingvistika - Toponomastika.
Problematika místních a pomístních jmen. Česká versus německá toponomastika. Problémy studia původně německých jazykových oblastí. Problematika jazykového kontaktu a jeho odrazu v místních a pomístních jménech.
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými koncepty, metodami a prameny těch věd, které řeší tytéž problémové okruhy jako archeologie historických období a které souvisí zvláště se studiem populace, dějin osídlení a evropské historické krajiny. Absolventi přednášky by měli být schopni základní orientace v konceptech a v literatuře těchto příbuzných oborů (sociální a ekonomické dějiny, sídelní geografie, peasantologické studia a ekonomická antropologie, onomastika). Předmět navazuje na předmět Středověké osídlení.
Cílem předmětu je vytvořit předpoklady pro samostatnou vědecko-výzkumnou činnost studentů, která by měla vyústit ve vypracování kvalitních bakalářských prací, reflektující aktuální evropský výzkum, a to zejména v oblasti vývoje venkovské populace.
V rámci každé dvouhodiny jsou studenti seznamováni: a) se základní oborovou literaturou, časopisy a elektronickými zdroji; b) s aktuálními oborovými koncepty a výzkumnými trendy, které jsou relevantní pro studium rolnické populace, dČjin osídlení a historické krajiny; c) na některé přednášky jsou zváni odborníci příbuzných oborů; d) s modelovými i praktickými příklady ze středověké a raně novověké Evropy.