1/ TEORETICKÁ VÝCHODISKA (Kamila Remišová)• Pojem "kultura" v archeologii a etnologii • Přístupy ke studiu kultury a její interpretaci z hlediska archeologie a etnologie (tradi ční a moderní proudy a metody (postprocesualismus, Boas, Hodder, Gero, Mead apod.)) • Základní zájmové okruhy a interdisciplinarita. Angažovaná archeologie• Možnosti míry poznání každodennosti zaniklých společností.
Analogie a jejich aplikace, písemné a orální prameny.• Modelové příklady 2/ KONTEXT JAKO ZÁKLADNÍ INTERPRETAČNÍ VÝCHODISKO (Kamila Remišová)• Kontext v archeologii (pravěké i středověké). Kontext v etnologii.• Podíl materiální kultury na konstrukci sociální identity. • Modelový příklad3/ ARTEFAKT JAKO "DŮKAZ"? (Kamila Remišová)• Významy artefaktu v kontextu kultury ("image of" x "image for")• Artefakt jako mediátor tradice a významný rituální/sociální činitel.• Modelové příklady: artefakt v pravěku x ve středověku x v české kultuře 18. - 19. století - příklady dům, keramika)4/ VÝZKUM SÍDELNÍCH STRUKTUR A ARCHITEKTURY (Kamila Remišová, Ivo Štefan)• Starší pravěk - neolit (Çatal Hüyük - Vinča - Bylany): srovnání a interpretace kontinuálních jevů, symbolika domu ve starším pravěku a etnologické "analogie".
Architektura a adaptace na přírodní podmínky• Středověk - Sezimovo Ústí: přínos etnologie při zkoumání zaniklého sídla, využití ikonografie a písemných pramenů• Význam zkoumání architektury z pohledu etnologie - kontinuita jevů• Modelové příklady: Çatal Hüyük, Vinča, Bylany, Sezimovo Ústí, Jericho, Thessaloniki, Oaxaca Valley, lidová architektura 5/ DŮM NEBO DOMÁCNOST? (Kamila Remišová)• Jak vrátit předkům tvář?• Mikroarcheologie domácnosti preliterárních společností a etnologické paralely. • Symbolika domu a obytného prostoru - domácí rituály a jejich kontinuita• Strava a stravování, rituály spojené s přípravou a konzumací jídla - kontinuita• Životní cykly a genderové struktury ve studiu domácnosti • Artefakt a jeho významy. Sakrální x profánní v kontextu domácnosti6/ DĚTSKÝ SVĚT A MOŽNOSTI JEHO ZKOUMÁNÍ (Kamila Remišová)• Archeologie pravěkého a středověkého dětství - možnosti poznání života dětí z archeologického materiálu (Nikolskoje, skandinávské lokality, Vedrovice, Pražský hrad, …) • Možnosti archeologického zkoumání přechodových rituálů• Dětství ve středověku - archeologický materiál, písemné prameny a ikonografie (Lumbeho zahrada)• Dítě a jeho role ve společnosti od 18.
Století - zkoumání kontinuity7/ NÁBOŽENSTVÍ, KULT A RITUÁL (Kamila Remišová)• Struktura, možnosti studia a míra rozpoznatelnosti náboženských a rituálních aktivit v archeologickém materiálu. Interdisciplinární přístupy.• Základní směry náboženství a jejich projevy v archeologickém materiálu od starší doby kamenné po současnost.
Kontinuita jevů a možnosti zkoumání• Sakrální a profánní v archeologii náboženství ("rituální" prostor, "kultovní místo" a "kultovní artefakt") + modelové příklady • Odraz starších forem náboženství a jejich kontinuita v lidové kultuře, pověra jako archaický relikt8/ NÁBOŽENSTVÍ, KULT A RITUÁL (Kamila Remišová)• Mýty o pravěké společnosti. • Pravěký matriarchát, Matka Bohyně a kult plodnosti (J. J.
Bachofen).• Figurální plastika a její možné místo v pravěkých systémech víry na základě etno-archeologického výzkumu. 9/ SMRT A POHŘBÍVÁNÍ (Kamila Remišová) • Výpovědní potenciál hrobových dat (mezolit, eneolit, středověk, novověk)• fenomén "milodaru" od pravěku po současnost. "Ženská" a "mužská" hrobová výbava (struktura pohřbů na několika evropských pravěkých a protohistorických pohřebištích).• moc, indikátory sociální stratifikace a jejich odraz v hrobových datech• pohřební/přechodové rituály, kult předků, revenanti a ochrana živých• gender, sociální statut, identita a struktura pohřebišť od pravěku po současnost• Změna ritu a její souvislost se změnami sociálních a ekonomických struktur 10/ EKONOMIKA A PRODUKCE (Kamila Remišová)• Dálkový obchod a lokální distribuce (importy v archeologickém materiálu)• Domácká výroba x manufaktura - systémy produkce ve starším pravěku• Dělba práce "podle pohlaví" (lovecko-sběračské společnosti, usedlí zemědělci).• Sociální identita a systémy produkce.11/ ETNICKÁ IDENTITA V KULTURNÍ ANTROPOLOGII A MATERIÁLNÍ KULTUŘE (Ivo Štefan)• Teorie skupinových identit: Koncept etnicity v kulturní antropologii: primordialistická a instrumentalistická perspektiva. Etnicita jako kulturní konstrukt.
Etnicita jako jedna z forem skupinové identity. Formování a zánik etnických skupin - příklady z kulturní antropologie. • Etnická identita a hmotná kultura: Etnoarcheologické příkladové studie.
Přístupy k intepretaci archeologických pramenů: evolucionistický koncept, kulturně-historický přístup a jeho zneužití (G. Kossinna a archeologie Třetí říše), instrumentalistický přístup, "archeologická kultura" - možnosti a limity archeologického studia etnicity.12/ ETNICKÉ IDENTITY V POZDNĚ ANTICKÉ A RANĚ STŘEDOVĚKÉ EVROPĚ (Ivo Štefan)• Primordialistické přístupy ke studiu historických populací.
Etnická identita jako situační konstrukt (příklad Hunů, Langobardů, Avarů). Kdo vlastně byli Keltové, Germáni a Slované a jak vznikli? Příkladové studie: "etnogeneze" Slovanů
Kurz se zabývá vztahem archeologie a etnologie a jejich vzájemnými interakcemi při studiu lidské kultury. Řeší spolupráci obou disciplín a její praktický přínos při studiu základních společenských jevů lidské kultury a jejich interpretaci. S použitím modelových příkladů a studií poukazuje na nezbytnou kooperaci těchto dvou vědních disciplín, která vede k odkrývání zlomků každodenního života u zaniklých populací v případě archeologie a zpětné vazbě při studiu mnohých jevů a jejich kontinuity v případě etnologie.