Charles Explorer logo
🇬🇧

Digging deeper: archaeology, reflexion and me

Class at Faculty of Arts |
APA555061

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Co?

Jaký má archeologie smysl? Co může nabídnout a kde v ní vůbec stojím? Hledání odpovědí na základní otázky lidské existence, kdo jsme, odkud jdeme a kam kráčíme, netrápí jen filosofy. Představujeme kurz pro studenty z různých archeologických tradic, ve kterém dostanou možnost zamýšlet se a diskutovat napříč ročníky o základních stavebních kamenech našeho oboru a svých specifických zkušenostech. Kurzem budou kromě dvou archeologů provázet také jeden filozof a jeden sociolog. A aby naše zamýšlení nevyznělo do prázdna, dostanou studenti možnost provázat ho během kurzu s vlastní prací.

Jak?

Didaktická metodologie volně vychází z konceptů „aktivního učení“, či „převrácené třídy“, které jsou zaměřeny na studenta a předpokládají jeho zapojení do hodiny. Student je spolu s vyučujícími spolutvůrcem průběhu a obsahu kurzu. Ve výkladových částech budou nabídnuta dílčí témata, se kterými budeme v interaktivních částech dále pracovat. Součástí kurzu bude také domácí příprava.

Jednotlivé tematické bloky na sebe navazují tak, abychom během kurzu opsali hermeneutický kruh: 1/ Čím se archeologie zabývá? 2/ Otřes 3/ Nástin řešení 4/ Vztah k vlastní práci 5/ Budoucnost archeologie 6/ Závěrečné reflexe

Proč?

V kurzu se pokusíme hledat vztah mezi a) archeologií jako vědou, b) oblastmi jejího zájmu či „věcmi“ archeologie a c) archeologem jako badatelem. Ukážeme také, proč “mít smysl pro dějiny”. Cílem je rozvíjení sebereflexe a vytvoření platformy pro kladení otázek a pro diskusi. Dále také představení nového pohledu na archeologii, který bude vycházet z mezioborové spolupráce vyučujících, jejich vlastní odbornosti a interakce se studenty.

Pro koho?

Rádi přivítáme jak bakaláře, tak magistry i doktorandy. Kurz nedoporučujeme pouze studentům prvních ročníků bakalářského studia. Kurz není omezen půdou Ústavu pro klasickou archeologii a přivítáme tedy i studenty z jiných kateder příbuzných oborů.