Osnova předmětu:
- Výchova v období antiky.
- Výchova v obdob í středověku.
- Výchova v období osvícenství.
- Výchova v období 19. a 20. století.
- Vývoj pedagogického myšlení a vývoj pedagogiky jako vědního oboru.
- Vývoj institucionalizace výchovy a vzdělání.
- Vývoj vztahů církve a státu v otázkách výchovy a vzdělání.
- Proces demokratizace vzdělání.
- Dítě a žák ve vývoji pedagogické teorie a praxe.
- Proces konstituování učitelské profese a vývoj učitelského vzdělání.
- Pedagogické myšlení Komenského.
- Pedagogika J. F. Herbarta a herbartismus.
- Reformní pedagogika.
- Pedagogika a školství v českých zemích.
Předmět je určen pro studenty bakalářského studia.
Cíl předmětu:
Cílem studijního předmětu je seznámit posluchače s vývojem pedagogického myšlení a vzdělávacích, zejména školských institucí a školské politiky v jednotlivých kulturních epochách, naučit je hodnotit historickopedagogické jevy, seznámit je s metodami vědecké práce v dějinách pedagogiky a naučit se je používat.