Osnova předmětu:
1. Úvod – organizační informace, požadavky k zápočtu, odborná komunikace, druhy dokumentů, informační etika, základní rešeršní strategie
2. Služby knihoven – systém knihoven, knihovní zákon, autorský zákon, knihovní řád, výpůjční služby, dokumentové služby, referenční a rešeršní služby
3. Vyhledávání dokumentů – knihovní katalogy – Centrální katalog UK, Souborný katalog ČR, katalog NPKK
4. Vyhledávání dokumentů – elektronické zdroje – Portál elektronických zdrojů UK, UKAŽ, databáze EBSCO, ERIC
5. Vyhledávání dokumentů – internet – viditelný a neviditelný web, Google, Google Scholar, posuzování důvěryhodnosti webových dokumentů
6. Citování tištěných zdrojů
7. Citování elektronických zdrojů
8. Opakování
9. -
10. Exkurze do vybraných knihoven
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace a dovednosti v následujících tématických blocích:
Informační etika, citování informačních zdrojů, vyhledávání informací v katalozích knihoven a v databázích
Předmět seznamuje s problematikou informačních systémů a informačních zdrojů relevantních pro oblast pedagogických souvisejících oborů. Učí studenty identifikovat, vyhledat a zhodnotit kvalitu informačních zdrojů, dále informační etice a citačním principům s využitím normy ISO 690. Obsažena je problematika informační gramotnosti v kontextu témat pedagogického procesu, rozebírá se téma tzv. digitální / informační propasti a dalších klíčových témat informační společnosti.
V případě distanční výuky budou přednášky probíhat přes MS Teams, zadávání a kontrola cvičení v Moodle.