OSNOVA PŘEDMĚTU (OKRUHY KE ZKOUŠCE)
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět a metody pedagogické psychologie, vývoj oboru, vztah k jiným vědám.
2. Učitelská profese - pohledy na učitelství "zvnějšku" a "zevnitř", příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese, náročnost učitelské profese, učitel jako profesionál.
3. Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl.
4. Percepce žáka učitelem - učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, výzkum percepce z hlediska "zkreslování", kauzální atribuce.
5. Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, žákovo pojetí školního neúspěchu.
6. Dětské pojetí světa a žákovo pojetí učiva - teoretická východiska (J. Piaget, L. S. Vygotskij, J. Bruner, D. P. Ausubel, F. J. Dochy), proměny žákova pojetí učiva, diagnostické metody, ovlivňování žákova pojetí učiva.
7. Učení ve školním kontextu: paměťní učení, senzomotorické učení, učení z textu, učení z obrazového materiálu, elektronické učení, kooperativní učení.
8. Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení.
9. Autoregulace učení - teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování.
10. Motivace v pedagogických situacích - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, motivace žáků k učení, motivace a nuda, atribuční teorie a její aplikace ve školní praxi, ovlivňování učební motivace.
11. Hodnocení ve škole - podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení.
12. Komunikace ve škole.
13. Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, výzkumy klimatu školní třídy. Kultura školy, klima školy.
14. Sociokulturní background žáka, teorie sociokulturního handicapu (Kohn, B. Bernstein, P. Bourdieu).
15. Rodinná a/versus školní socializace - výchovné styly v rodině, charakteristika modu socializace v rodině a ve škole, role rodiče a role učitele, osvojování role žáka.
16. Vztahy mezi rodinou a školou - odlišnost pozic a vidění problémů, obtížnost komunikace a dialogu.
Vytvořit základ pro porozumění pedagogicko-psychologické problematice s ohledem na současné směry v pedagogické psychologii.