Základní témata předmětu Obecná didaktika
1. Obecná didaktika jako vědní pedagogická disciplína, didaktiky speciální (školní a didaktika mimo školní prostor). Funkce obecné didaktiky.
2. Metodologická problematika obecné didaktiky. Teoretické úrovně didaktiky.
3. Pojetí výuky a jeho proměny. Výuka jako institucionalizovaná forma vzdělání
4. Základní paradigmata pro výuku - transmisivní a konstruktivistické. Modely a pojetí výuky.
5. Transmisivní paradigma pro výuku, transmisivní modely, realita tzv. transmisivní výuky
6. Konstruktivistická výuka, její kořeny, současné pojetí, přístupy
7. Z ákladní tendence v současném pojetí výuky 7a) činnostní zkušenostní učení 7b) problémové učení 7c) komplexnost ve výuce (důraz na komplexnost v učební činnosti a celkovost učiva) 7d) svoboda ve výuce 7e) výuka z interakčního a komunikačního hlediska
8. Cíle ve výuce
9. Kurikulum, vzdělávací obsahy, učivo
10. Individualizace ve výuce: východiska, principy
11. Způsoby individualizace ve výuce
12. Sociální vztahy ve výuce: kompetitivní a kooperativní uspořádání
13. Kooperativní učení ve výuce
14. Výukové formy
15. Výukové metody
16. Reproduktivní a produktivní výukové metody
17. Třídní management (řízení učební činnosti a chování)
18. Hodnocení ve výuce
19. Hodnocení výuky
20. Výzkumy v didaktice Povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
Předmět je určen pro studenty bakalá řského studia.
Cíl předmětu:
Cíle studijního předmětu
Studijní předmět je zaměřen na vytváření příležitostí k učení studentů, v kterých by
- porozuměli důležitosti obecné didaktiky, jejímu předmětu, strukturaci a výzkumným metodám
- porozuměli základním paradigmatům výuky (koncepcím, modelům)
- porozuměli základním tendencím ve výuce v současnosti
- porozumění základním didaktickým kategoriím v jejich vztazích
- formovali dovednosti popsat didaktické jevy a interpretovat je v širších souvislostech
- formovali základní dovednosti pro jednání ve výuce