Osnova předmětu:
Sociální pedagogika jako pomáhající obor, její vývoj a vztah k ostatním disciplínám.
Metodologická východiska sociální pedagogiky.
Socializace, enkulturace, akulturace v podmínkách multikulturního světa.
Pojetí sociálně pedagogické pomoci.
Paradigmata pomáhání v pomáhajících profesích.
Pomáhající profese a instituce v ČR.
Sociální pedagog ve škole.
Komunitní škola a vzdělávání.
Klima výchovných institucí.
Sociálně právní ochrana dětí a mládeže.
Ústavní a ochranná výchova.
Soudnictví nad dětmi a mládeží.
Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s problematikou sociální pedagogiky v širších souvislostech, prezentovat současné přístupy k sociální pedagogice, metodologický a pojmový aparát. Naučit studenty interpretovat sociálněpedagogické otázky v podmínkách měnící se životní situace současné mládeže.
Obsah:
Sociální pedagogika jako pomáhající obor, její vývoj a vztah k ostatním disciplínám.
Metodologická východiska sociální pedagogiky.
Socializace, enkulturace, akulturace v podmínkách multikulturního světa.
Sociálně pedagogické pojetí prostředí.
Pojetí sociálně pedagogické pomoci.
Pomáhající profese a instituce v ČR.
Paradigmata pomáhání v pomáhajících profesích.
Sociální pedagog, paradigma „profese“.
Klima výchovných institucí.
Komunitní škola a vzdělávání.
Ohrožení dětí a mládeže prostředím.
Ústavní a ochranná výchova.
Soudnictví nad dětmi a mládeží.
Požadavky k ukončení předmětu:
Anotace tří titulů odborné literatury, plnění zadaných seminárních úkolů.
Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
The aim of the course is to acquaint students with the issue of social pedagogy in a broader context, present current approaches to social pedagogy, methodological and conceptual apparatus. Learning outcomes of the course unit To teach students to interpret socio-educational issues in the context of the changing life situation of contemporary youth.
Content:
Social pedagogy as a helping field, its development and relation to other disciplines.
Methodological basis of social pedagogy.
Socialization, enculturation, acculturation in conditions of multicultural world.
Socio-educational concept of environment.
The concept of social pedagogical help.
Assisting professions and institutions in the Czech Republic.
Helping paradigms in helping professions.
Social educator, paradigm of "profession".
Climate of educational institutions.
Community school and education.
Endangering children and youth with the environment.
Institutional and protective education.
Judiciary over children and youth.
Requirements for course completion:
Annotation of three titles of professional literature, fulfillment of assigned seminar tasks.
It is allowed to complete the course in another section of study.
Literatura základní:
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava FF UK, 2005.
KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk – prostředí – výchova. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0643-9
POTMĚŠILOVÁ, P. Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc : Univerzita v Olomouci, 2013, ISBN: 978-80-244-3831-3
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada 2012, ISBN 978-80-247-3470-5
BÖHNISCH, L. Sozialpädogogik des Kindes-und Jugendalters, Eine Enfůhrung. Weinheim und München : Juventa Verlag, 1993.
HATTON, K. Social Pedagogy in the UK: Theory and Practice. Lyme Regis: Russell House, 2013.
HÄMÄLÄINEN, J. Defining Social Pedagogy: Historical, Theoretical and Practical Consideration. Br. J. Soc. Work 2015 45, 1022-1038.
MOLLENHAUER, K.. Einführung in die Sozialpädagogik. Weinheim: Beltz Verlagm 1964.
NATORP, P. Sozialpädagogik. Theorie der Willensbildung auf der Grundlage der Gemeinschaft. Stuttgart: Frommann, (1899) [1922 edn].
STEPHENS, P. Social Pedagogy: Heart and Head. Bremen: Europäischer Hochschulverlag, 2013.
Literatura doporučená:
BAKOŠOVÁ, Z., LUBELCOVÁ, G., POTOČÁROVÁ, M. Sociálna pedagogika. Bratislava : SPN, 2005. ISBN 80-10-00485-5
GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno : Masarykova Univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4724-2
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování voln ého času. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1
HATÁR, C. Sociálna pedagogika, sociálna andragogika a sociálna práca: teoretické, profesijné a vzťahové reflexie. 2. vyd. Praha : Česká andragogická společnost, 2009, 144 s. ISBN 978-80-87306-01-7.
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-327-7
HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PF KU, 2001. 181 s. ISBN 80-7290-053-6
Výuka v ZS 2020/21 bude až do odvolání probíhat on-line na platformě MS Teams. Více informací včetně návodů na instalaci MS Teams naleznete na https://www.ff.cuni.cz/knihovna/sluzby/podpora-e-learningu/ms-teams/
Abyste se mohli k on-line výuce bez problémů připojit, potřebujete funkční PC, notebook, tablet nebo mobilní telefon s dobrým připojením k internetu, ideálně s kamerou a funkčním mikrofonem, kamera však není nezbytná. MS Teams fungují v systémech Microsoft i Apple. Používáme instalace MS Teams FF UK, do kterých se ideálně přihlašujte Vaším fakultním e-mailem.
On-line přednášky budou probíhat dle rozvrhu na tomto odkazu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ac1c0148362274aaf8eb73c45fa806f33%40thread.tacv2/Z%25C3%25A1klady%2520soci%25C3%25A1ln%25C3%25AD%2520pedagogiky?groupId=ff447013-d877-495a-bc4e-34e17f33d593&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917