Osnova předmětu:
- Pojem pedagogika volného času, jeho vymezení.
- Volný čas, sociologická, psychologická a pedagogická kategorie.
- Vývoj obsahu a rozsahu volného času. o Aktivity ve volném času .
- Strukturace volného času a aktivit ve volném čase.
- Volný čas v životních fázích.
- Funkce a cíle volného času a aktivit ve volném čase.
- Životní způsob a volný čas.
- Média, komunikace a volný čas. o Digitalizace životního způsobu.
- Volný čas:
- individuální, párové, kolektivní aktivity
- spontánní, organizované aktivity
- neformální, formální,
- aktivity v přirozeném prostoru, aktivity s medii a v kyberprostoru,
- Volný čas a sociální zrání.
- Výchova mimo vyučování.
- Osobnost pedagoga volného času.
- Výchovné instituce ve volném čase.
- Moderní přístupy v pedagogice volného času (animace, prožitková pedagogika, streetwork, peer programy).
Předmět je určen pro studenty bakalářského studia jako povinn ě volitelný.
Cíl předmětu:
Cílem studijního předmětu je problémově nahlédnout fenomén volného času, a to především z aspektu pedagogického a poskytnout studentům znalosti o kategorii volného času a o významu volného času pro společnost a pro život člověka.
Student se seznámí se současným stavem volného času a volnočasových aktivit v mezigeneračním srovnání a s vývojem za posledních dvacet let. Seznámí se s komparací volného času v jednotlivých životních fází od dětského věku do věku seniorského. V předmětu je analyzována digitalizace životního pole a životního způsobu a přechod do informační společnosti a digitálního věku a specifikován význam těchto změn pro volný čas člověka a společnosti. Na podkladě poznání reálného stavu volného času bude pojednáno o výchovných institucích volného času, o specifice pedagogického působení ve volném čase a o jednotlivých základních formách pedagogického působení ve volném čase. Předmět nastoluje otázku kultivace jedince činnostmi ve volném čase a výchovy člověka pro volný čas. Pozornost zaměřuje také na princip přímého zážitku ve volném čase s oporou ve využití dramatické a literární výchovy. V popředí zájmu je animace jako
činnostní koncepce, kvalifikace animátora a problémy jeho profesionalizace v souladu s uplatňováním principu animační didaktiky.