Cíl předmětu: Cílem předmětu je vytvořit základ pro porozumění pedagogicko-psychologické problematice s ohledem na současné směry v pedagogické psychologii. Osnova předmětu:
1. Autoregulace učení – teoretické p řístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování
2. Motivace v pedagogických situacích – vybrané teoretické přístupy, typy motivace, motivace žáků k učení, motivace a nuda, atribuční teorie a její aplikace ve školní praxi, ovlivňování učební motivace
3. Hodnocení ve škole – podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení
4. Komunikace ve škole.
5. Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, výzkumy klimatu školní třídy. Kultura školy, klima školy.
6. Sociokulturní background žáka, teorie sociokulturního handicapu (Kohn, B. Bernstein, P. Bourdieu)
7. Rodinná a/versus školní socializace – výchovné styly v rodině, charakteristika modu socializace v rodině a ve škole, role rodiče a role učitele, osvojování role žáka
8. Vztahy mezi rodinou a školou - odlišnost pozic a vidění problémů, obtížnost komunikace a dialogu