Cíl předmětu: Předmět obsahově navazuje na předmět Vývojová psychologie I. Je zaměřen na charakteristiku jednotlivých stadií psychického, sociálního i fyzického vývoje. Mapuje jednotlivé vývojové fáze s ohledem na výchovné a vzdělávací souvislosti. Osnova předmětu: Hlavní zaměření předmětu v následujících vývojových etapách je na charakteristiku vnímání, učení, myšlení, motorického vývoje, řeči, socializace:
1. Prenatální období. Novorozenecké období – vnímání novorozence, schopnost učení, adaptační reflexy. Předčasně narozené děti.
2. Kojenecké období.
3. Batolecí období.
4. Předškolní věk.
5. Vstup dítěte do školy – parametry školní zralosti
6. Školní dětství. V dalších vývojových etapách je předmět zaměřen na somatické, osobnostní změny, morální či emoční charakteristiky, hodnoty, krize, hlavní vývojové úkoly:
7. Dospívání.
8. Raná, střední a starší dospělost.
9. Stárnutí a stáří. Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.