Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
Student by si měl osvojit základní témata multikulturní výchovy (v rozsahu uvedeném v rozšířeném sylabu poskytuje teoretickou výbavu pro multikulturní výchovu, základy pro využívání metod multikulturní výchovy, ukazuje hlavní metody multikulturní výchovy. Rozvíjí interkulturní porozumění a interkulturní kompetence budoucích učitelů. Nabízí hlavní didaktické postupy pro realizaci multikulturní výchovy. Cílem předmětu je objasnit problematiku interkulturního a multikulturního soužití v konkrétních sociokulturních systémech. Získat kompetence tvořit projekty pro praktické využití vzhledem ke studovanému oboru. Osnova předmětu:
1. Teoretická východiska, jejich vývoj a současné trendy v celosvětovém kontextu, v evropském prostoru a u nás. Multikulturní výchova, multikulturalismus (obecné a dějinné vymezení)
2. Představení základních pojmů (etnikum, etnicita, etnická př íslušnost, etnické vědomí, národ, národnost, národnostní menšina, společnost)
3. Současná religiozita. Základní orientace ve světových a nových náboženstvích a náboženských hnutích
4. Teoretická východiska a praktická realizace výchovy k toleranci, proti xenofobii, rasismu, antisemitismu,náboženské intoleranci.
5. Právní a institucionální garance multikulturní výchovy.
6. Migrace – historie a současnost, migrující cizinci přicházející na naše území
7. Příčiny multikulturalismu v současných proměnách světa - regionalizace , individualizace, globalizace, mobilita pracovní síly, emigrace, imigrace, růst sebeuvědomění různých sociálních a kulturních skupin
8. Aktuální otázky vzdělávání minorit v ČR - národnostní menšiny u nás, stručná charakteristika. Romská otázka, postavení Romů v naší společnosti, romský národ a jeho sociální situace
9. Problematika výchovy a vzdělávání imigrantů, uprchlíků a dalších cizinců. Interkulturní a multikulturní výchova v běžných školách.
10. Analýza českých učebních osnov a učebnic. Projekty, jejich tvorba a hodnocení Cílem předmětu je objasnit problematiku interkulturního a multikulturního soužití v konkrétních sociokulturních systémech. Získat kompetence tvořit projekty pro praktické využití vzhledem ke studovanému oboru. Předmět poskytuje teoretickou výbavu pro multikulturní výchovu, základy pro využívání metod multikulturní výchovy, ukazuje hlavní metody multikulturní výchovy. Rozvíjí interkulturní porozumění a interkulturní kompetence budoucích učitelů. Nabízí hlavní teoretické východiska pro realizaci multikulturní výchovy. Rozvoj schopností a dovedností: - Rozvoj kulturní tolerance a porozumění. Rozvoj poznání: - Poznání teoretických východisek multikulturní výchovy. - Poznání cílů výchovy k mezikulturním porozuměním. The student will acquire the basic topics of multicultural education (in the extent given in the extended syllabus provides theoretical background for multicultural education, the basics of using multicultural education methods, shows the main methods of multicultural education. Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to clarify the issue of intercultural and multicultural coexistence in specific socio-cultural systems. Course syllabus:
1. Theoretical background, their development and current trends in the global context, in the European space and in our country. Multicultural education, multiculturalism (general and historical definition)
2. Introduction of basic concepts (ethnicity, ethnicity, ethnicity, ethnic consciousness, nation, nationality, national minority, society)
3. Contemporary religiosity. Basic orientation in world and new religions and religious movements
4. Theoretical background and practical realization of education towards tolerance, against xenophobia, racism, anti-Semitism, religious intolerance.
5. Legal and institutional guarantees of multicultural education.
6. Migration - history and present, migrant foreigners coming to our territory
7. Causes of multiculturalism in contemporary world transformations - regionalization, individualization, globalization, labor force mobility, emigration, immigration, growth of self-awareness of various social and cultural groups
8. Current issues of education of minorities in the Czech Republic - national minorities in the Czech Republic, brief characteristics. The Roma question, the position of the Roma in our society, the Roma nation and its social situation
9. Problems of education of immigrants, refugees and other foreigners. Intercultural and multicultural education in mainstream schools.
10. Analysis of Czech curriculum and textbooks. Projects, their creation and evaluation The aim of the course is to clarify the issue of intercultural and multicultural coexistence in specific socio-cultural systems. To acquire competence to create projects for practical use in relation to the studied field. Learning outcomes of the course unit The course provides theoretical background for multicultural education, basics for using multicultural education methods, shows the main methods of multicultural education. It develops intercultural understanding and intercultural competences of future teachers. It offers the main theoretical basis for the implementation of multicultural education. Development of abilities and skills: - Developing cultural tolerance and understanding. Development of knowledge: - Knowledge of the theoretical foundations of multicultural education. - Understanding the aims of education for intercultural understanding.