Cílem předmětu je uvést studenty do základních problémových oblastí filosofie sociálních věd a seznámit je s aktuálně řešenými metodologickými problémy v těchto disciplínách.
Předmět by měl přispět k prohloubení teoretického zázemí pedagogů, k vědomí problémových souvislostí, jimiž je pedagogická věda spojena s ostatními vědami o
člověku a společnosti a s určitými filosofickými předpoklady; dále by měl studenty uvést do konkrétních otázek, jež současná filosofie sociálních věd řeší. Východiska tohoto předmětu zdůrazňují multiparadigmatickou povahu sociálních věd, a tedy jakousi pluralitu „pedagogik“, jakož i v základu idiografický charakter každé pedagogiky.
Studenti by po absolvování předmětu 1) m ěli být schopni uvědomovat si a explikovat filosofické předpoklady pedagogiky; 2) kriticky reflektovat metodologické nejednoznačnosti při studiu vědního profilu pedagogiky i při vlastním řešení pedagogických problémů.
Studijní literatura:
Základní literatura
Bouvier, A. (1999). Philosophie des sciences sociales. Paris: PUF.
Fay, B. (2002). Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON.
Ochrana, F. (2014). Metodologie sociálních věd. Praha: Karolinum.
Doporučená literatura
Berger, P.; Luckmann, (1999). T. Sociální konstrukce reality. Praha: CDK.
Hacking, I. (2000). The Social Construction of What? (3th edition) Cambridge: Harvard
University Press.
Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum.
Fajkus, B. Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia 2005. ISBN 80-200-1304-0
Fay, B. (2002). Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON.
Gadamer, H.-G. (2010). Pravda a metoda. I. a II. díl. Praha: Triáda.
Kratochvíl, M. (2013). Francouzská epistemologie. Praha: Triton.
Kuhn, T. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.
Lyotard, J.-F. (1993). O postmodernismu. Praha: FÚ AV ČR.
Petrusek, M. (1993). Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Karolinum.
Švaříček, R.; Šeďová, K (eds.). (2010). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.
Praha: Portál.
Winch, P. (2004). Idea sociální vědy. Brno: CDK.