Cílem předmětu je, aby student porozuměl předmětu a metodám srovnávací pedagogiky, naučil se vyhledávat a využívat domácí i zahraniční poznatky o vzdělávacích systémech a pedagogických problémech v jiných zemích a kriticky posuzovat ná š školský systém na základě znalostí vývojových trendů ve světě. Jedná se o úvod do disciplíny srovnávací pedagogiky, kde bude pozornost věnována nejen vymezení historických milníků, cílů a specifik této disciplíny, ale také metodologii a analýze vybraných evropských vzdělávacích systémů.
Obsah:
Definice a význam srovnávací pedagogiky
Nástroje mezinárodního srovnávání (ISCED)
Modely vzdělávacích systémů a jejich efekty
Mezinárodní srovnávací šetření (IELS, PIRLS/TIMMS, PISA)
Národní versus nadnárodní správa vzdělávacích systémů a role mezinárodních organizací (EU, WTO, UNESCO, OECD…)
Greger, D., Dvořák, D., Janík, T. et al. (2015). Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Benyak, J., Kövérová, E., Vranaiová, K. 2014, Vybrané atribúty komparatívnej pedagogiky ako vedného odboru, Pedagogika.sk, 5(3), 193-218
ISCED 2011 Operational Manual Guidelines for classifying national education programmes and related qualifications. OECD, EU, UNESCO, 2015.
Nóvoa, A., Yariv-Mashal, T. (2003). Comparative Research in Education: a mode of governance or a historical journey? Comparative Education Review 39(4):423-438