Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s problematikou sociální pedagogiky v širších souvislostech, prezentovat současné přístupy k sociální pedagogice, metodologický a pojmový aparát. Naučit studenty interpretovat sociálně pedagogické otázky v podmínkách měnící se životní situace současné mládeže. Obsah:
1. Sociální pedagogika jako pedagogická disciplína
2. Postavení sociální pedagogiky ve struktuře vědních disciplín
3. Sociálně pedagogické pojetí prostředí
4. Vztah socializace, výchovy a sociálně pedagogické pomoci
5. Funkce rodiny a vliv rodinného prostředí na rozvoj dítěte
6. Charakteristika prostředí školy a výchovných zařízení
7. Vrstevnické skupiny a výchova
8. Vliv lokálního prostředí na výchovu
9. Masmédia a jejich vliv na výchovu
10. Sociální a pedagogická komunikace
11. Sociální deviace a rizikové chování
12. Ústavní a ochranná výchova Výuka je zakončena zkouškou. Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia. Literatura základní: BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava FF UK,
2005. KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk – prostředí – výchova. Brno : Paido,
2001. ISBN 80-7315-004-2 KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0643-9 POTMĚŠILOVÁ, P. Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc : Univerzita v Olomouci, 2013, ISBN: 978-80-244-3831-3 PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada 2012, ISBN 978-80-247-3470-5 B ÖHNISCH, L. Sozialpädogogik des Kindes-und Jugendalters, Eine Enfůhrung. Weinheim und München : Juventa Verlag,
1993. HATTON, K. Social Pedagogy in the UK: Theory and Practice. Lyme Regis: Russell House,
2013. HÄMÄLÄINEN, J. Defining Social Pedagogy: Historical, Theoretical and Practical Consideration. Br. J. Soc. Work 2015 45, 1022-1038. MOLLENHAUER, K.. Einführung in die Sozialpädagogik. Weinheim: Beltz Verlagm
1964. NATORP, P. Sozialpädagogik. Theorie der Willensbildung auf der Grundlage der Gemeinschaft. Stuttgart: Frommann, (1899) [1922 edn]. STEPHENS, P. Social Pedagogy: Heart and Head. Bremen: Europäischer Hochschulverlag,
2013. Literatura doporučená: BAKOŠOVÁ, Z., LUBELCOVÁ, G., POTOČÁROVÁ, M. Sociálna pedagogika. Bratislava : SPN,
2005. ISBN 80-10-00485-5 GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno : Masarykova Univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4724-2 DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada,
1995. HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha : Portál,
2008. ISBN 978-80-7367-473-1 HATÁR, C. Sociálna pedagogika, sociálna andragogika a sociálna práca: teoretické, profesijné a vzťahové reflexie.
2. vyd. Praha : Česká andragogická společnost, 2009, 144 s. ISBN 978-80-87306-01-7. HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-327-7 HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PF KU,
2001. 181 s. ISBN 80-7290-053-6