Předmět je určen pouze oborovým studentům KPED
Předmět seznamuje studenty se základními etickými pojmy a postoji, uvádí do vybraných způsobů morálně filosofické argumentace a usiluje o demonstraci přesahu morálních problémů do edukačních situací. Cílem je mj. zdůvodnit význam etické reflexe v práci pedagoga. Za základ seminární práce a diskusí poslouží četba Spaemannova textu uvedeného v seznamu literatury.
Studenti by se po absolvování předmětu měli orientovat v základních etických východiscích a teoriích a rozumět podstatě jejich argumentace. Měli by být schopni identifikovat morální rozměr pedagogických problémů a odůvodňovat různé volby jejich řešení.
Studijní literatura:
Základní literatura
Spaemann, R. (1995). Základní mravní pojmy a postoje. Praha: Svoboda.
Doporučená literatura
Aristotelés. (2009). Etika Níkomachova. Praha: Rezek.
Durkheim, É. (1992). L’éducation morale. Paris: PUF.
Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.
Kant, I. (1974). Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda.
Lipovetsky, G. (2008). Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor.
Lyotard, J.-F. (1995). Moralités postmodernes. Paris: Éd. Galilée.
MacIntyre, A. Ztráta ctnosti. Praha: OIKOYMENH.
Piaget, J. (2005). Le jugement moral chez l’enfant. Paris: PUF.
Sokol, J., Pinc, Z. (2003). Antropologie a etika. Praha: Triton.
Sokol, J. (2010). Etika a život. Praha: Vyšehrad.
Zápočet student obdrží na základě referátu zadaného textu.