Charles Explorer logo
🇨🇿

Etika pro pedagogy I

Předmět na Filozofická fakulta |
APD190032

Anotace

Předmět je určen pouze oborovým studentům KPED

Předmět seznamuje studenty se základními etickými pojmy a postoji, uvádí do vybraných způsobů morálně filosofické argumentace a usiluje o demonstraci přesahu morálních problémů do edukačních situací. Cílem je mj. zdůvodnit význam etické reflexe v práci pedagoga. Za základ seminární práce a diskusí poslouží četba Spaemannova textu uvedeného v seznamu literatury.

Studenti by se po absolvování předmětu měli orientovat v základních etických východiscích a teoriích a rozumět podstatě jejich argumentace. Měli by být schopni identifikovat morální rozměr pedagogických problémů a odůvodňovat různé volby jejich řešení.

Studijní literatura:

Základní literatura

Spaemann, R. (1995). Základní mravní pojmy a postoje. Praha: Svoboda.

Doporučená literatura

Aristotelés. (2009). Etika Níkomachova. Praha: Rezek.

Durkheim, É. (1992). L’éducation morale. Paris: PUF.

Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.

Kant, I. (1974). Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda.

Lipovetsky, G. (2008). Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor.

Lyotard, J.-F. (1995). Moralités postmodernes. Paris: Éd. Galilée.

MacIntyre, A. Ztráta ctnosti. Praha: OIKOYMENH.

Piaget, J. (2005). Le jugement moral chez l’enfant. Paris: PUF.

Sokol, J., Pinc, Z. (2003). Antropologie a etika. Praha: Triton.

Sokol, J. (2010). Etika a život. Praha: Vyšehrad.

Zápočet student obdrží na základě referátu zadaného textu.