Osnova předmětu:
Teoretická východiska, jejich vývoj a současné trendy v celosvětovém kontextu, v evropském prostoru a u nás, zvláštní pozornost je věnována bilaterálním vztahům.
Právní a institucionální garance multikulturní výchovy.
Problematika menšin, jejich postavení v majoritní společnosti, možnosti integrace a podpory vlastní identity.
Aktuální otázky vzdělávání minorit v ČR - možnosti vzdělávání Romů a dalších odlišně mluvících minorit. Otázky bilingvního vzdělávání a výchovy
Současná religiozita.Základní otázky náboženských odlišností. Židovská kultura a vzdělávání. Islám.Nová duchovní a náboženská společenství.
Problematika výchovy a vzdělávání imigrantů, uprchlíků a dalších cizinců.
Interkulturní a multikulturní výchova v běžných školách.
Teoretická východiska a praktická realizace výchovy tolerance, proti xenofobii, rasismu, antisemitismu, náboženské intoleranci.
Analýza českých učebních osnov a učebnic. Projekty, jejich tvorba a hodnocení.
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je objasnit problematiku interkulturního a multikulturního soužití v konkrétních sociokulturních systémech.
Získat kompetence tvořit projekty pro praktické využití vzhledem ke studovanému oboru.