Cílem kurzu je předat studentům základní informace a poznatky z oblasti poradenské práce. Rozvíjet dovednost orientovat se v odborné literatuře a čerpat z ní poznatky vztahující se k praktick é aplikaci v procesu poradenství. Zprostředkovat poznání, že poradenská práce je především tvořivá činnost. Druhá část kurzu umožní posluchačům získat přehled o mezích a možnostech jednotlivých základních vyšetřovacích metod.
V prvním semestru je obsah kurzu převážně zaměřen na specifičtější problémy dětí a mladistvých, jejichž řešením se v systému poradenství zabývají zejména PPP a další pomáhající instituce. Obsah výuky v prvním semestru je tvořen především následující tématy:
- specifické poruchy učení, - specifické poruchy chování a pozornosti, - mentální retardace a problematika zařazování dětí s MR do škol, - poruchy chování, dítě porušující sociální normy, - návykové nemoci (alkohol, drogy, gambling...), - problematika závislostí na sektách a kultech, - emoční poruchy v dětství a dospívání, - psychosomatické poruchy v dětství a dospívání, - děti týrané a zneužívané, - práce s rizikovým klientem, - dítě a rodina, rodinné poradenství.
Druhý semestr je převážně věnován problematice diagnostiky a užívaných metod a technik v poradenských službách a při práci poradenského pracovníka.