Charles Explorer logo
🇬🇧

Leisure education

Class at Faculty of Arts |
APD30094

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Osnova předmětu:

- Pojem pedagogika volného času, jeho vymezení.

- Volný čas, sociologická, psychologická a pedagogická kategorie.

- Vývoj obsahu a rozsahu volného času. o Aktivity ve volném času .

- Strukturace volného času a aktivit ve volném čase.

- Volný čas v životních fázích.

- Funkce a cíle volného času a aktivit ve volném čase.

- Životní způsob a volný čas.

- Média, komunikace a volný čas. o Digitalizace životního způsobu.

- Volný čas:

- individuální, párové, kolektivní aktivity

- spontánní, organizované aktivity

- neformální, formální,

- aktivity v přirozeném prostoru, aktivity s medii a v kyberprostoru,

- Volný čas a sociální zrání.

- Výchova mimo vyučování.

- Osobnost pedagoga volného času.

- Výchovné instituce ve volném čase.

- Moderní přístupy v pedagogice volného času (animace, prožitková pedagogika, streetwork, peer programy).

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět je určen pro studenty bakalářského studia jako povinně volitelný.

Cíl předmětu:

Cílem studijního předmětu je problémově nahlédnout fenomén volného času, a to především z aspektu pedagogického a poskytnout studentům znalosti o kategorii volného času a o významu volného času pro společnost a pro život člověka.

Student se seznámí se současným stavem volného času a volnočasových aktivit v mezigeneračním srovnání a s vývojem za posledních dvacet let. Seznámí se s komparací volného času v jednotlivých životních fází od dětského věku do věku seniorského. V předmětu je analyzována digitalizace životního pole a životního způsobu a přechod do informační společnosti a digitálního věku a specifikován význam těchto změn pro volný čas člověka a společnosti. Na podkladě poznání reálného stavu volného času bude pojednáno o výchovných institucích volného času, o specifice pedagogického působení ve volném čase a o jednotlivých základních formách pedagogického působení ve volném čase. Předmět nastoluje otázku kultivace jedince činnostmi ve volném čase a výchovy člověka pro volný čas. Pozornost zaměřuje také na princip přímého zážitku ve volném čase s oporou ve využití dramatické a literární výchovy. V popředí zájmu je animace jako

činnostní koncepce, kvalifikace animátora a problémy jeho profesionalizace v souladu s uplatňováním principu animační didaktiky.