Osnova předmětu:
Obsah vychází jednak z filosofie poradenského syst ému na školách a jednak je tvořen základními poznatky z pedagogicko-psychologické diagnostiky a poradenství tak, jak se s nimi pedagogičtí pracovníci na školách běžně setkávají při své práci. Osnovu tvoří následující tematika:
- Poradenský proces a poradenské systémy, poradenství v oblasti školství.
- Poradenské přístupy a strategie v poradenství, zásady poradenské práce.
- Osobnost a etické aspekty práce poradenského pracovníka.
- Poradenství v jednotlivých fázích života dítěte.
- Diagnostický aspekt v práci učitele.
- Analýza sociálních vztahů ve třídě.
- Profesionální orientace a výchova k volbě povolání.
- Problematika leváctví.
- Školní zralost a poruchy adaptace na školu.
- Práce s nadanými žáky.
Bakalářské studium.
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je seznámit posluchače s vývojem a teoretickými východisky různých poradenských přístupů. Zvýšit odbornou připravenost studentů pro oblast pedagogických intervencí směrem k žákům s určitými specifickými potřebami, pro porozumění a pomoc při řešení běžných problémů žáků a jejich rodičů, ale i pro vytváření a rozvíjení osobního stylu práce (pro lepší sebedefinování v profesi).