Charles Explorer logo
🇬🇧

Logic for Pedagogues

Class at Faculty of Arts |
APD50006

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Úkolem výkladu logiky je poskytnout studentům základní vědomosti o logicky správném usuzování, o logicky správné argumentaci a o logice normativních vět. Jde zejména o získání dovednosti samostatně v jednodušších případech rozhodnout, zda určitý deduktivní úsudek je logicky správný nebo ne a o získání schopnosti samostatně posuzovat správnost argumentace a odhalovat v ní chyby. Z hlediska věcného a z hlediska metodiky výkladu je kurs rozdělen do čtyř částí:

1. Formální výklad výrokové logiky;

2. Neformální výklad základů predikátové logiky;

3. Argumentace a chyby v argumentaci.

4. Logika normativních vět. V první části je výklad veden formálním způsobem. Poznatky takto získané mohou studenti využít v řadě dalších oblastí (výpočetní technika, vyhledávání informací pomocí selekčních jazyků atd.). Formální výklad tohoto jednoduchého oddílu logiky nečiní zpravidla studentům větší obtíže. Ve druhé části je probírán podstatně složitější a obtížnější logický aparát, který slouží k řešení problémů, na které výroková logika nestačí. Vzhledem k náročnosti tohoto aparátu je výklad pro nelogiky veden způsobem neformálním. Cílem je naučit studenty neformálním způsobem odvozovat závěry z premis v případě, že se má dokázat, že daný úsudek je logicky správný, resp. sestavit protipříklad v případě, že úsudek logicky správný není. Ve třetí části pak kurs vyúsťuje aplikací získaných dovedností na řešení zcela praktického problému, kterým je analýza argumentace a odhalování chyb v argumentaci. V závěrečné části věnované logice normativních vět jsou uvedeny základní pojmy formálního popisu norem, tedy vět regulujících chování.