Předmět orientuje studenty na porozumění tematiky spolupráce především ve vzdělávacím a výchovném kontextu, ale zaměřuje se i na aspekty týmové práce v profesním prostředí. Těžiště výuky je pak v kultivaci kooperativních dovedností, využitelných v učitelské práci jak při kooperativním učení ve třídách, tak při spolupráci s kolegy při tvorbě školních programů pro střední školy a jejich realizaci.
Hlavní tematické okruhy:
- Uspořádání sociálních vztahů v úkolových situacích: kooperace, kopetice, individualistické uspořádání
- Kooperace a její kontext
- Vytváření prostředí pro kooperaci
- Kooperativní učení
- Plánování, realizace a vyhodnocování kooperativního učení
- Metody a strategie pro účinnou kooperaci
Podstata kooperace v sociálně psychologickém a pedagogickém rámci, její význam. Různé uspořádání sociálních vztahů - kooperace vs. kompetice. Současná škola a kooperativní učení jakojeden z trendů jejího rozvoje. Principy kooperativního učení. Metodologické a metodické otázky kooperativního učení, hodnocení v tomto systému. . Problémy spojené se zavád ěním do praxe školy. Vztah kooperace ve školních podmínkách k profesní sféře. Formování kooperativních sociálních dovedností. Možnosti týmové práce učitelů na škole. Týmová práce v jiných institucích. Řízení týmů.
Atestace: zápočet na základě zadaného úkolu (vypracování kooperativní lekce pro školu n. jinou instituci, kooperativní projekt, výzkumná sonda aj.)