Cíl předmětu:
Studijní předmět má cíl uvést studenty do problematiky didaktického myšlení a dididaktických dovedností orientovaných ke školnímu prostředí.. Je zaměřen na to, aby studenti pochopili vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení a na základě tohoto porozumění formovali své kompetence vztahující se vzdělávání a výuce. Těžištěm tohoto předmětu je tedy porozumění základním aspektům výuky v podstatných souvislostech cílů
– vzdělávacích obsahů – zprostředkování učiva a soci álních vztahů Předmět vytváří podmínky pro zformování komplexu základních dovedností vytvářet výukové plány, výuku realizovat a hodnotit. Pozornost je věnována i formování reflektivních schopností vztahujících se k těmto činnostem.
Osnova předmětu: 1. Základní východiska didaktického myšlení a jednání ve výuce. Transmise, transakce a transformace jako základní přístupy ke kurikulu a vzdělávacím procesům ve výuce. 2. Vyučovací modely: 1) modely vyučování zvýrazňující sociální dimenzi (kooperativní učení, skupinová investigace), 2) modely vyučování zvýrazňující informační dimenzi (induktivní myšlení, učení pojmům, nápomoc paměti, vědecké zkoumání, synektika), 3) modely zvýrazňující osobnostní dimenzi (individuální perspektiva, osobní uvědomění a odpovědnost za vlastní životní dráhu, 4) modely zvýrazňující modifikaci v chování v odezvě na informaci o úspěchu v úkolu.. 3. Kurikulum a jeho proměny v současnosti. Výukové programy ve školním prostředí . 4. Klíčové didaktické kompetence vyučujících. Dovednosti vyučujícího, příp. lektora (práce s cílem, vzdělávacím obsahem, organizačně-metodické činnosti, hodnocení výuky), dovednosti pro spolupráci ve školní komunitě
(rodiče, kolegové, vedení školy, specialisté aj.) 5. Rozvoj tvořivých schopností pedagoga i žáků a studentů jako specifické didaktické téma současnosti.. 6. Akční výzkum jako nástroj vědění a jednání vyučujícího.