* Přehled témat
1. Celoživotní učení - vývoj konceptu vzdělávací politiky
2. Andragogika v rámci společenských věd
3. Vybrané teoretické koncepty vzdělávání dospělých
4. Aktuální situace vzdělávání dospělých v České republice
5. Socio-kulturní vzdělávání dospělých
6. Vzdělávání a učení (se) ve třetím věku
7. Dospělí a starší dospělí jako účastníci vzdělávacích aktivit
8. Motivace a bariéry dospělých ve vztahu k formálnímu i neformálnímu vzdělávání
9. Vzdělavatel dospělých a jeho kompetence
10. Cíle a obsah vzdělávání dospělých
11. Metody vzdělávání dospělých zaměřené na předávání informací
12. Metody vzdělávání dospělých zaměřené na facilitaci učení
13. Hodnocení a evaluace ve vzdělávání dospělých
Předmět má seznámit studenty s vývojem andragogického myšlení, s andragogickými pojmy a s odbornou terminologií; dále s historickými a sociálními souvislostmi a společenským významem vzdělávání dospělých.
Cílem kurzu je aktivní použití andragogického analytického aparátu k systematickému pohledu na problematiku vzdělávání dospělých a rozvinutí schopnosti samostatně využívat odbornou literaturu.
Předmět seznamuje s povahou a vývojem andragogického myšlení, andragogickými pojmy a dále s historickými a sociálními souvislostmi i společenským významem vzdělávání dospělých. Nabízí rovněž možnost poznat vybraná dílčí témata andragogiky, která korespondují se studijním oborem psychologie. Zvláštní pozornost je věnována specifikům dospělých jako účastníků vzdělávání a v souvislosti s tím i specifikům výuky dospělých, tedy základním pojmům, kategoriím a konceptům didaktiky dospělých. Dalším cílem kurzu je rozvinout dovednost používat andragogický analytický aparát k systematickému pohledu na problematiku vzdělávání dospělých.
Sledována je rovněž podpora schopnosti samostatně využívat odbornou literaturu na interdisciplinárním základě.