CÍL PŘEDMĚTU : V tomto studijním předmětu jsou studenti vedeni k pochopení vlivu životního stylu na stav zdraví. Pozornost je dále věnována souvislostem onemocnění různé povahy a sociálních problémů jedince. Posluchači se seznámí se sociálními aspekty nemoci, s problematikou chronicky a nevyléčitelně nemocného. Akcentována je důležitost péče o zdraví a spojitost duševních a somatických chorob. Prezentovány jsou jak různé aspekty (sociologické, psychologické, sociálně pedagogické, medicínské), tak různé přístupy k problému (klasické, holistické, alternativní). Součástí předmětu jsou praktické aktivity jako diskuse, návštěva odborníka z praxe a různé týmové úkoly. UKONČENÍ PŘEDMĚTU: Zápočet za ústní prezentaci sylabu/letáku ve dvojici (pojmy, teorie/koncepce, autoři, instituce, aktuality a zdroje k tématu). OSNOVA PŘEDMĚTU:
1. Úvod do předmětu. Koncepty zdraví, zdravý životní styl. Akcelerace sociální reality (orientace na výkon, profesní versus osobní život).
2. Psychologie zdraví a nemoci, psychosomatika (deprese, stres, prevence). Sociologie nemoci a sociální aspekty nemoci. Nemocný a jeho životní styl, sociální opora nemocného (blízké osoby, pečovatel, zdravotní personál, psycholog, dobrovolníci).
3. Zdravá komunikace, komunikace s nemocným, interkulturní komunikace ve zdravotnictví.
4. Nemoc v pojetí tradiční čínské medicíny. Alternativní medicína.
5. Stáří, bolest, hospice, umírání a smrt.
6. Gerontopedagogika, vzdělávání (nemocného) seniora.
7. Psychohygiena učitele, syndrom vyhoření a syndrom pomáhajícího.
8. Dětský pacient a jeho vzdělávání (školy při nemocnici, herní terapeut, zdravotní klauni).
9. Práva pacientů, zdravotnické organizace.
10. Zásady zdravého stravování.
11. Etika ve zdravotnictví.