Cílem přednášky je uvést studující do různých způsobů tematizace problému člověka a ukázat jak mytické a archaické formy vykládající postavení člověka na zemi, mezi ostatními tvory a v kosmu ovlivňuje do dnešních dob pojetí a sebepojetí člověka. V úvodu přednášky jsou probrána některá mytologická, náboženská a filosofická pojetí
člověka; pozornost je dále věnována založení filosofické antropologie a tematizaci antropologických otázek v pedagogických teoriích. Zvláštní pozornost je věnována tematizaci přirozeného světa, teorii hry a hermeneutické problematice.
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to introduce students of Pedagogy into various ways of thematization of the problem of man and show both mythical and archaic forms interpreting the position of man on earth, among other creatures and in the cosmos, it has influenced the concept and self-concept of man to this day.
At the beginning of the course some mythological, religious and philosophical concepts of man are discussed; attention is paid to the foundation of philosophical anthropology. Due to orientation The lecturer completes the course with an introduction to the phenomenological concept of man. Because each pedagogical theory contains an obvious or hidden theme of human personality, is a course conceived for those interested in general scientific theoretical and philosophical foundations of the field special attention is paid to the thematization of the natural world, game theory and hermeneutic problems. The course Human Theory is recommended especially for students who are oriented on personal and social development issues