Charles Explorer logo
🇨🇿

Filosofie výchovy I.

Předmět na Filozofická fakulta |
APD516043

Anotace

Cílem předmětu je představit filosofii jako specifickou metodu k promýšlení výchovně-vzdělávací problematiky.

Předmět je koncipován historicko-systematicky, přednášky jsou doprovázeny diskusemi základních textů z oblasti filosofie výchovy. Zaměření předmětu (1) sleduje u vybraných myslitelů otázku výchovných ideálů a (2) ideové předpoklady výchovně vzdělávacích systémů v dějinách pedagogického myšlení. Studenti by po jeho absolvování měli být schopni orientovat se ve filosofických teoriích výchovy a porozumět významu filosofické reflexe pro pedagogickou teorii i praxi.

Osnova: 1. Sókratovsko-platónský projekt dialogické výuky; koncept péče o duši a jeho tradice v dějinách pedagogiky 2. Novověká skepse a humanistická koncepce člověka (M. Montaigne aj.) 3. Pedagogický optimismus – filosofie a výchova u J. Locka 4. Blaise Pascal – antinomie rozumu, inspirace pro následující generace. 5. J.-J. Rousseau – jeho filosofie jako východisko k pedagogického reformismu 6. Bildungstheorie a neohumanistická filosofie výchovy 7. Nietzschova filosofie kultury a její specifická pedagogika 8. Kierkegaardova filosofie subjektivity a její vychovatelský smysl 9. Rekonstrukce ve filosofii, pragmatická pedagogika J. Deweyho a jeho následovníků 10. Personalismus a existencialistická pedagogika 11. Pozitivistická iniciativa a reakce hermeneutické pedagogiky

Zápočet student obdrží za referát po domluvě s vyučujícím.

Od 1. 10. 2020 do odvolání probíhá výuka predmětu distančně https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a1a660b60681645b0ab8ca873f7cff906%40thread.tacv2/Filozofie%2520v%25C3%25BDchovy?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917