Charles Explorer logo
🇨🇿

Kooperace a týmová spolupráce

Předmět na Filozofická fakulta |
APD516056

Anotace

Cíl předmětu: Studijní předmět má cíl uvést studenty do problematiky sociálních vztahů, které mají vliv na učení a profesní činnosti. Jeho jádrem je problematika kooperace, kooperativního učení a týmové práce, znalosti a dovednosti důležité pro pedagogické působení ve školách i jiných institucích. Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický, tj. je zaměřen na porozumění dané tematiky a formování dovedností spjatých se spoluprací. . Osnova předmětu:

1.Podstata kooperace v sociálně psychologickém a pedagogickém rámci, její význam v současnosti. Učící se společnost.

2. Různá uspořádání sociálních vztahů v úkolových situacích – kooperace, kompetice, individualistické uspořádání.

3. Vzdělávací a výchovné prostředí a problematika kooperace. Virtuální prostředí a kooperace. Škola a kooperace.

4. Kooperativní učení v různých vzdělávacích prostředích: škola, profesní vzdělávání..

5. Principy kooperativního učení a jejich aplikace v různých vzdělávacích prostředích.

6. Metodologické a metodické otázky kooperativního učení, hodnocení v tomto systému.

7. Problémy kooperace spojené se zaváděním do vzdělávací praxe, praxe školy. Povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia. Literatura povinná: KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum,

2001. Adair, J. Vytváření efektivních týmů. Praha, Management Press ,1994. Literatura doporučená: BENNET, B.; ROLHEISER-BENNET, C.; STEVAHN, L. Cooperative learning. Where heart meet mind. Toronto: Educational connections,

1991. COHEN, E.G. Designing Groupwork. Strategies for the Heterogenous Classroom. New York : Teacher College Press,

1994. ČÍHALOVÁ, E.; MAYER, I. Jak rozvíjet komunikaci a spolupráci. Zkušenosti z praxe na

1.stupni ZŠ. Praha : STROM,

1999. JACQUES, D. Learning in Groups. London : Kogan Page,

1991. JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T.; JOHNSON HOLUBEC, E. Circles of Learning. Cooperation in the Clasroom. Edina : Interaction Book Company,

1990. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál,

1997. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum,

2001. PIL, M.; LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Praha : STROM,

1999. POLECHOVÁ, P. Interaktivní a kooperativní strategie v evropských projektech škol. Praha : PedF UK,

2000. SLAVIN, R. Cooperative learning. New York : Longman,1983. JOHNSON, R. T.; JOHNSON, D. W.; JOHNSON HOLUBEC, E. Structuring cooperative learning. Lessons Plans for Teachers. Edina : Interaction Book Company,

1987.