Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction to sociology

Class at Faculty of Arts |
APD516058

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cíl předmětu:

Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými tématy sociologie, které souvisejí s výchovou a vzděláváním, vést je k dovednosti aplikovat sociologické poznatky na výchovně vzdělávací realitu a na problematiku socializace dětí a mládeže v podmínkách soudobé společnosti, rodiny a školy.

The aim of the course is to acquaint students with selected topics of sociology related to upbringing and education lead them to the ability to apply sociological knowledge to the educational reality and the issue of socialization children and youth in the conditions of contemporary society, family and school.

Osnova předmětu:

Teorie socializace: Charles Cooley, Georg Herbert Mead, Sigmund Freud, J. Piaget, L. Kohlberg; činitelé socializace, resocializace.

Pozice, prestiž, role, symboly statusu.

Sociální struktury a skupiny. Konflikty rolí.

Instituce a organizace. Organizace v tradiční společnosti a organizace v moderní (byrokratické) společnosti.

Deviantní chování. Co jsou deviace. Funkce deviací. Sociální kontrola a paradoxní důsledky sociální kontroly.

Fyziognomická teorie deviací, moderní sociobiologické teorie, psychologické teorie deviací, sociálně ekologická

škola, teorie kulturního přenosu, teorie strukturálního napětí, teorie sociální kontroly, teorie nálepkování, teorie sociálního konfliktu, interpretativní sociologie. Kriminalita bílých límečků. Kriminalita bez obětí a klasifikace kriminálních aktivit.

Sociologie učitelské profese, otázky profesionalizace učitelů ve světovém kontextu, sociologie školy, sociologické aspekty kurikula.

Socializace dětí a mládeže, protestní a alternativní hnutí mládeže.

Sociologie volného času, sociálně patologické jevy u dětí a mládeže.

Rodina a výchova.

Sociální stratifikace a výchova, sociální mobilita a výchova.

Stát - politika - výchova, sociální změny a výchova.