1. Škola a národ – úloha institucionálního vzdělávání v kontextu národního sebeuvědomování Čechů a Němců v druhé polovině 19. století v českých zemích monarchie. Vznik Německého školského spolku a Ústřední matice školské.
Národní „boj“ o školu. Postavení jazyků ve vzdělávání v českých zemích monarchie. „Národnostní“ otázka a vzdělávání v ČSR – menšinový zákon, vývoj
českého a německého školství v ČSR. Občanský a etnický koncept národa a jeho vliv na pedagogické uvažování. 2. Vývoj pedagogického myšlení v ČSR – česká a německá pedagogika: O.
Kádner, O. Chlup, J. Uher, J. Hendrich, V.Příhoda, C. Stejskal, S. Velínský, W.
Toischer, E. Otto, W. Weigel, R. Lochner. 3. Vývoj „národního školství“ v ČSR a snaha o školskou reformu. První desetiletí
školských reforem – koncepce, osobnosti, příklady: česká a německá diskuse.
Druhé desetiletí reforem – role MŠMT, učitelských spolků. 4. Reformní koncept jednotné vnitřně diferencované a společenské školy – tzv. příhodovská reforma. Příklad pražského pokusného školství (měšťanské školy
Praha Nusle, Michle). Atheneum jako středoškolský reformně školský ústav – koncept, program, realizace. Příklad zlínského reformního školství v kontextu firemního města Zlína. 5. Vývoj středního školství v ČSR a snaha o reformu středn í školy v ČSR – české a německé příklady. Snahy o reformu vzdělávání „národních“ škol.
Profesionalizace učitelstva v meziválečné ČSR. 6. Vývoj školství v protektorátu Čechy a Morava. Výchova v totalitární společnosti. Perzekuce židovského obyvatelstva v školské oblasti. Výchova a její možnosti za zdmi ghetta – Terezín a výchova
Vývoj socialistického školství po roce 1948. Výchova socialistického člověka – cíle, prostředky, formy. Pedagogická věda v poutech marxisticko-leninské ideologie. Vývoj pedagogiky v době komunistické totality. Vzdělávání učitelů po roce 1945.
Studijní literatura:
CIGÁNEK, Radim. Politický zápas o jednotnou státní školu 1945-1949. Praha:
Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1611-7.
FRANC, Martin a KNAPÍK, Jiří. Volný čas v českých zemích 1957-1967. Praha:
Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2229-5.
KNAPÍK, Jiří. V zajetí moci: kulturní politika, její systém a aktéři 1948-1956. Praha:
Libri, 2006. ISBN 80-7277-316-X.
KASPER, Tomáš. Teorie výchovy v české meziválečné pedagogické diskusi. In
JEDLIČKA, Richard. (eds.) Teorie výchovy- tradice, současnost, perspektivy. Praha:
Karolinum, 2014, s. 35-48. ISBN 978-80-246-2412-9.
KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana; PÁNKOVÁ, Markéta. „Národní“ školství v první Československé republice. Praha: Academia, 2018, v tisku.
KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana, PÁNKOVÁ, Markéta. Ed. Meziválečná školská reforma v Československu. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2496-1.
KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. National, state and civic education in the Czech lands of the Austro-Hungarian Empire, and, after 1918, in Czechoslovakia. In History of
Education and Childrens Literature. vol 10, no. 1, 2015, s. 251-278.
KASPER, Tomáš. Německý pedagogický seminář v Praze v letech 1876-1945. In
Pedagogika. vol. 53, no. 4, 2003, s. 375-395.
KASPER, Tomáš. Die deutsche und tschechische Pädagogik in Prag. In HÖHNE, Steffen,
UDOLPH, Ludwig. Eds. Deutsche-Tschechen-Böhmen. Kulturelle
IntegrationundDesintegrationim 20. Jahrhundert. Köln-Weimar-Wien: Böhlau, 2010, s. 231-243.
KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Německé mládežnické hnutí a spolky mládeže v
ČSR v letech 1918-1933. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2624-8.
KASPEROVÁ, Dana Československá obec učitelská. Praha: Academia, 2018, v tisku.
KASPEROVÁ, Dana. Výchova průmyslového člověka a firma Baťa v meziválečném
Zlíně. Liberec: Technická univerzita, 2014. ISBN 978-80-7494-176-4.
KASPEROVÁ, Dana. Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu
Terezín. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2010. ISBN 978-80-7308-327-4.
RÝDL, Karel; NEJEDLÁ, Dana. Ed. Stanislav Velinský a Václav Příhoda a empirické myšlení v pedagogice. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80- 7290-062-5.
VÁŇOVÁ, Růžena. Československé školství ve 30. letech: (příhodovská reforma). Praha:
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.