Cílem kursu je uvést studující oboru Pedagogika do různých způsobů tematizace problému
člověka a ukázat jak mytické a archaické formy vykládající postavení člověka na zemi, mezi ostatními tvory a v kosmu ovlivňuje do dnešních dob pojetí a sebepojetí člověka.
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to introduce students of Pedagogy into various ways of thematization of the problem of man and show both mythical and archaic forms interpreting the position of man on earth, among other creatures and in the cosmos, it has influenced the concept and self-concept of man to this day.
V úvodu kursu jsou probrána některá mytologická, náboženská a filosofická pojetí člověka; pozornost je věnována založení filosofické antropologie. Vzhledem k orientaci přednášejícího je předmět završen úvodem do fenomenologického pojetí člověka. Protože každá pedagogická teorie obsahuje zjevnou či skrytou tematizaci lidské osobnosti, je kurs koncipován pro zájemce zaměření na obecně vědní teoretické a filosofické základy oboru.
Zvláštní pozornost je věnována tematizaci přirozeného světa, teorii hry a hermeneutické problematice. Kurs Teorie člověka je doporučen zvláště studujícím, kteří jsou orientováni na problematiku osobnostního a sociálního rozvoje.
Studijní literatura
Doporučené přehledové publikace:
Buber, M. (1997) Problém člověka. Praha: Kalich.
Coreth, E. (1994) Co je člověk? Základy filozofické antropologie. Praha: Zvon.
Člověk v moderních vědách. (1992) Praha: FÚ ČSAV.
Fink, E. (1992) Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta.
Fink, E. (1993) Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel.
Heidegger, M. (2008) Bytí a čas. Praha: Oikoymenh.
Janke, W. (1995) Filosofie existence. Praha: Mladá fronta.
Letz, J. (1994) Filozofická antropológia: Príspevik ku kreačno-evolučnému porozumeniu
človeka. Bratislava: Edicía Filozofickej sekcie ÚSKI a SKA.
Koťa, J. (2006) Svět a horizont našeho života. In: Pon ěšický, J. Člověk a jeho postavení ve světě. Filosofické otázky – psychologické odpovědi. Praha: Triton,
Koťa, J. (2009) Na cestě od Huizingova pojetí homo ludens k Finkově fenomenologii hry
(tři klasické ludologické analýzy a jejich pojetí významu hrových aktivit). In Koťa, J.
(Edit) Dobro, zlo a řeč v psychoterapii. Praha: Triton.
Michálek, J. (1996) Topologie výchovy. Praha: Oikoymenh.
Pelcová, N. (2001) Vzorce lidství: Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV.
Pešková, J.; Schücková, L. (1992) Já člověk... Jak dělat vědu o člověku dnes a zítra.
Praha: SPN.
Seilerová, B. ¨(1995) Človek ve filozofickej antropológii. Bratislava: Iris.
Scheler, M. (1968) Místo člověka v kosmu. Praha: Academia.
Singule, F. (1966) Pedagogické směry XX. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN. 22
Singule, F. (1992) Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha:
SPN.
Sokol, J. (2002) Filosofická antropologie. Praha: Portál.
Stark, S. (2000) Problematika člověka v současné filosofii. Plzeň: ZČU v Plzni.
Na webových stránkách katedry studující má k dispozici seznam cca 200 titulů na výběr.