Cílem kurzu je seznámit studenty se základními diagnostickými metodami v oblasti pedagogicko-psychologického poradenství. The aim of the course is to acquaint students with basic diagnostic methods in the field of pedagogical-psychological counseling. SYLABUS
1. Pedagogická a psychologická diagnostika – přehled nejčastěji diagnostikovaných oblastí a přehled typů užívaných diagnostických metod.
2. Etické zásady užívání diagnostických metod, hranice diagnostických možností metod užívaných pedagogem.
3. Klinické diagnostické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza produktů klienta). Cílem dalších okruhů předmětu je poskytnout studentům přehled metod užívaných pro jednotlivé diagnostikované oblasti:
4. Specifické vývojov é poruchy učení a chování.
5. Poruchy autistického spektra.
6. Emoční poruchy, úzkostnost, depresivita.
7. Osobnostní dotazníky, projektivní techniky.
8. Diagnostika intelektu, pozornosti, paměti, tvořivosti.
9. Diagnostika školní zralosti.
10. Diagnostika profesní orientace.
11. Rodinná diagnostika.
12. Sociometrie. DOPORUČENÁ LITERATURA HRABAL, V. HRABAL, V.(ml). Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum,
2002. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido,
2000. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido,
2000. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, l998. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido,
2007. ŘÍČAN , P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada,
2006. SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál,
2015. SVOBODA, M.; HUMPOLÍČEK, P..; ŠNOREK, V. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál,
2013. ŠNÝDROVÁ, I. Psychodiagnostika. Praha: Grada,
2008. ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, l980. VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum,
2008. Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.