Cíl semináře:
Cílem semináře je umožnit studentům pohled do souvislostí výchovy a náboženského (i duchovního) života společnosti.
Studenti si osvojí základní terminologii a budou ji používat s porozuměním dnešní situaci. V rámci semináře se studenti setkají s konkrétními projevy náboženské a duchovní dimenze ve výchově (hosté, video-záznamy), a budou tak vedeni k tomu jim porozumět v širším kontextu.
Základní obsahová témata:
- základní souvislosti náboženské / duchovní dimenze a výchovy: analýza původní náboženské literatury a myšlenek osobností pedagogiky (literatura: Bhagavadgíta, Bible, Korán atp.; Cipro, M.: Prameny výchovy, ? )
- terminologie : náboženství / duchovní dimenze / spiritualita / religiozita / víra (literatura: Štampach, Pargament,
Říčan, Halík, Heller, Mrázek, Vojtíšek)
- nástin podob náboženského a duchovního života ve světě: přehled hlavních směrů tradiční / alternativní religiozity (literatura: Štampach, Vojtíšek, Halík Hanuš, Hamplová, Lužný)
- nástin podob náboženského a duchovního života v ČR: přehled hlavních směrů tradiční / alternativní religiozity v
ČR, informace o tom, s čím se lze setkat v souv. s výchovou, doplnění návštěvou přímo ve vybrané organizaci nebo v zařízení, které provozuje. (literatura: Heller, Mrázek, Vojtíšek a další)
- Náboženský a duchovní život v české společnosti a rodině: využití sociologických průzkumů (literatura: Lužný,
Nešpor, Hamplová, Sak?)
- význam náboženství a duchovního života (spirituality) v kontextu etických principů a výchovy k prosociálnímu chování (literatura: Kung, Halík, Anzenbacher, Ridley, Kung - "světový étos", Peck, Maslow, Frankl)
- nová náboženská hnutí (v pedagogickém kontextu): důvody vznikání, charakteristika (vč. patologických forem), příklady (literatura: Vojtíšek, Novotný, Štampach, Remeš?)
- výchovné koncepce akcentující náboženství a duchovní rozměr člověka (waldorfská pedagogika, logoterapie ve výchově a další; literatura: Steiner, Lukasová, Frankl?)
- dítě / dospívající / rodina v náboženské komunitě (tradiční, alternativní, patologické apod.); přínosy a rizika; specifika výchovy - pozvání zástupců rodin na seminář, použití video-záznamů atp. (literatura: Vojtíšek, Misauerová,
Fárek?)
- vybraná "pedagogická témata" psychologie náboženství: osobnost a spiritualita, teorie spirituálního vývoje, zdravá X nezdravá víra, problematika "božích vnoučat" (literatura: Říčan, Holm?)
- výchova k náboženství a spiritualitě: formy náboženského vzdělávání a výchovy ke spiritualitě ve světě a u nás
(literatura: Jenkinsová, sborník Brno - fenomén Spirituality, Zohar, Marshall)