Dvousemestrální kurz seznamuje posluchače se základními a vědecky ověřenými poradenskými systémy a přístupy, jejichž koncepty a techniky jsou využívány v různých modalitách a kontextech napříč spektrem pomáhajících profesí.
Kurz seznamuje studenty navazujícího magisterského studia sociální pedagogiky (příp. pedagogiky) s teoretickými předpoklady a praktickými intervenčními postupy při práci s cílovými osobami/příjemci sociální služby.
Oproti kontextu klinickému/zdravotnickému, určenému zdravotnickým pracovníkům v akreditovaných zdravotnických zařízeních, podléhá sociální oblast zákonu 108/2006 Sb. o sociálních službách. Zákon o sociálních službách jasně stanovuje nejen kvalifikační vzdělání sociálních pracovníků, sociálních pedagogů a rodinných a manželských poradců, ale nařizuje i náležitý komplexní psychoterapeutický výcvik.
Kurz seznamuje studenty aspirující na poradenské a terapeutické profese v sociální oblasti s významnými koncepty teorie osobnosti a z nich vyvinutými poradenskými systémy a jejich technikami.
Kurz umožňuje studentům nahlédnout do souvislostí mezi výchovou, vzděláváním, rozvojem, aktivizací, sociální rehabilitací, krizovou intervencí a psycho- a socio-terapií.
Kurz představuje objektivistické (KBT, TA, Person-centered, Psychonalýza, Individuální a analytická koncepce,
Gestalt, Existencialní přístup) a konstruktivistické koncepty (komunikační a strategická terapie Miltona Ericksona, systemický přístup a klinický model K.Ludewiga, Rodinná terapie V. Satirové, Strukturální terapie S. Minuchina, narativní přístup a sociální konstrukcionismus, Bowenova terapie rodinných systémů atd.)
Zájemce o další vzdělávání v oblasti psycho- a socio-terapie seznamuje kurz s aktuální situací v CR, profesionálními organizacemi a instituty poskytujícími akreditované vzdělání v této oblasti. Kurz zmiňuje i povinnou a neoddělitelnou součást poradenské a terapeutické profese – supervizi.
Součástí kurzu je několik návštěv profesionálních institucí poskytujících sociální, poradenské a terapeutické služby sociálního a zdravotnického charakteru s doprovodnými přednáškami zaměstnanců těchto center. Jedná se o zařízení sociálních služeb jako jsou např. terapeutické komunity, nízkoprahová centra, centra rodinné terapie, občanská sdružení apod.
Další nedílnou součástí kurzu jsou videoprojekce, skupinové diskuze, simulované ukázky vedení rozhovorů s klientem, ukázka technik a hostování poradců a terapeutů (sociálních pracovníků, pedagogů, arteterapeutů, tanečních a pohybových terapeutů, rodinných terapeutů atd.)
Cílem kurzu je porozumění východiskům poradenských systémů a jejich vhodná a oborově kompetentní aplikace v sociální, sociálně-rehabilitační a sociálně-terapeutické oblasti. Zejména se jedná o intervence do takových struktur osobnosti, které se podílejí/účastní se na: 1/ Vytváření funkčních a naplnujících vztahů, 2/ vytváření společensky přínosných a významných postojů a reakcí, 3/ vytváření sociálně žádoucí a zralé komunikace, včetně společensky přijatelného vyjadřování vůle, negace a citů, 4/ krystalizaci hodnotové orientace a odpovědnosti jedince vůči sobě a okolí, 5/ zvládání životně náročných a složitých situací, obtížných životních okolností a vypjatých stavů (včetně vývojového moratoria), 6/ formování zralé a sociálně integrované osobnosti vstupující do světa dospělých, 7/ nalézání smysluplného životního nastavení a aktivace struktur osobnosti, které se podílejí na reflexi potřeb vlastních a potřeb druhých pro schopnost zdárné sociální rehabilitace.