Předmět vytváří podmínky pro: · porozumění základním aspektům výuky v podstatných souvislostech cílů – vzdělávacích obsahů – zprostředkování učiva a sociálních vztahů · zformování komplexu základních dovedností vytvářet výukové plány, výuku realizovat a hodnotit · formování reflektivních schopností vztahujících se k těmto činnostem. · rozvíjení samostatného didaktického myšlení a schopnost chápat didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických inovací.
1. Didaktika, její předmět, vztahy a význam.
1.1 Základní východiska didaktického myšlení a jednání ve výuce
1.2 Transmisní a Konstruktivní vyučování
1.3 Vyučování jako vytváření podmínek (možností) pro konstruktivní učební aktivitu.
2. Funkce cíle v procesu výuky
2.1 Požadavky na cíle výuky
2.2 Taxonomie cílů
3. Kurikulum a jeho proměny v současnosti.
3.1 Didaktická transformace učiva.
3.2 Vzdělávací programy RVP a ŠVP.
4. Výukové programy ve školním prostředí.
4.1 Vyučovací modely, metody.
4.2 Organizační formy a prostředky.
4.3 Vyučovací strategie
5. Didaktické koncepce
5.1 Koncepce slovně názorného vyučování
5.2 Asociační koncepce
5.3 Koncepce rozvíjejícího vyučování
5.4 Koncepce programového vyučování a učení
5.5 Koncepce pragmatického vyučování
5.6 Koncepce „mastery learning“
6. Klíčové didaktické kompetence vyučujících se zaměřením na přípravu pedagoga na výuku, didaktická analýza učiva.
6.1 Kompetence se zaměřením na přípravu pedagoga na výuku.
6.2 Didaktická analýza učiva.
7. Dovednosti vyučujícího se zaměřením na formativní hodnocení a reflexi ve výuce
7.1 Metody formativního hodnocení.
7.2 Zpětná vazba
8. Vytváření výukových lekcí zaměřených na produktivní metody.
8.1 Příprava učitele na výukové lekce
9. Dovednosti pro spolupráci ve školní komunitě (rodiče, kolegové, vedení školy, specialisté aj.).
10. Aktuální problémy školní didaktiky. Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV. Zapracované změny v oproti pilotní verzi jsou promítnuty v rozšířené podobě sylabu.
Anotace:
Studium školní didaktiky poskytuje vhled do problematiky pedagogických jevů a procesů, především porozumění vybraným problémům vyučovacího procesu, a to nejen cestou teoretického poznání, ale zároveň rozvíjením samostatného pedagogického myšlení, nezbytného pro řešení konkrétních didaktických situací.
The study of school didactics provides insight into the issues of pedagogical phenomena and processes, especially understanding of selected problems of the teaching process, not only through theoretical knowledge, but also by developing independent pedagogical thinking, necessary for solving specific didactic situations.