Cílem předmětu je představit etické normy, jako nedílnou součást sociálně pedagogické práce a poukázat na nutnost vnímat je ve vztahu ke klientům i v interpersonálních vztazích pomáhajícího personálu. Předmět je koncipován historicko-systematicky, s přehledem vývoje uplatňovaných etických norem a přístupů. Součástí přednášek jsou diskuse nad konkrétními příklady dobré i špatné praxe a reflexe rizika eticky nejednoznačných situací.
Zaměření předmětu
Sleduje přínosy a rizika profese, s akcentem na uvědomění si souvislostí institucionální moci pomáhajících a
úplné nebo částečné bezmoci klientů.
Studenti by po jeho absolvování měli být schopni orientovat se v náhledu na specifika sociálně pedagogické práce, na odborné a osobnostní požadavky, které výkon této profese klade na pracovníky.
Studijní literatura:
Listina základních lidských práv a svobod
BENDL, Stanislav. Nárys sociální pedagogiky.
BERKMAN, Barbara. Handbook of Social Work in Health and Aging.
CIPRO, Miroslav. Pedagogika a společnost.
ERIKSSON, Lisbeth. Community development and social pedagogy: Traditions for understanding mobilization for collective self-development.
FRANKL, Viktor Emil, LAPIDE, Pinchas. Bůh a člověk hledající smysl.
FREIRE, Paulo. Pedagogy of the Oppressed.
GUGGENBÜHL-CRAIG, Adolf, Nebezpečí moci v pomáhajících profesích
HRONCOVÁ, Jolana, Ingrid EMMEROVÁ a Blahoslav KRAUS. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. ISBN 9788073673833.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky
MCDONALD, Ann. Social Work with Older People (Social Work in Theory and Practice).
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika.
STEPHENS, Paul. Social pedagogy: Heart and Head.
[Published in European Social Journal ou Social Education. Ewijk, H. van, Characteristics of Care and Social Work