V tomto studijním předmětu jsou studenti vedeni k pochopení vlivu životního stylu na stav zdraví a věnuje se pozornost souvislostem nemocnosti a sociálních problémů jedince. Posluchači se seznámí se sociálními aspekty nemoci, s problematikou chronicky a nevyléčitelně nemocného. Akcentována je důležitost péče o zdraví a spojitost duševních a somatických chorob. Prezentovány jsou jak různé aspekty (sociologické, psychologické, sociálně pedagogické, medicínské), tak různé přístupy k problému (klasické, holistické, alternativní). Součástí předmětu jsou praktické aktivity jako diskuse, návštěva odborníka z praxe a různé týmové úkoly. UKONČENÍ PŘEDMĚTU: Zápočet za ústní prezentaci sylabu/letáku ve dvojici (pojmy, teorie/koncepce, autoři, instituce, aktuality a zdroje k tématu). OSNOVA:
1. Úvod do předmětu. Koncepty zdraví a zdravý životní styl. Akcelerace sociální reality.
2. Psychologie zdraví a nemoci. Psychosomatika.
3. Sociologie nemoci a sociální aspekty nemoci. Nemocný a jeho životní styl. Sociální opora nemocného.
4. Zdravá komunikace. Komunikace s nemocným. Interkulturní komunikace ve zdravotnictví.
5. Nemoc v pojetí tradiční čínské medicíny. Alternativní medicína.
6. Stáří a bolest. Hospice, umírání a smrt.
7. Gerontopedagogika.
8. Psychohygiena učitele.
9. Dětský pacient a jeho vzdělávání.
10. Práva pacientů, a zdravotnické organizace.
11. Etika ve zdravotnictví. In this course, students are encouraged to understand the impact of lifestyle on health and is devoted to attention to the context of morbidity and social problems of an individual. Students will become familiar with the social aspects of the disease, the problems of the chronically and incurably ill. Emphasis is placed on the importance of health care and the connection between mental and mental health somatic diseases. Presented are various aspects (sociological, psychological, social different approaches to the problem (classical, holistic, alternative). The course includes practical activities such as discussions, expert visits and various team tasks. COURSE END: Credit for oral presentation of the syllabus / leaflet in pairs (concepts, theory / concepts, authors, institutions, news and resources on the topic). WARP:
1. Introduction. Health and healthy lifestyle concepts. Acceleration of social reality. <
2. Psychology of health and illness. Psychosomatics
3. Sociology of disease and social aspects of disease. Sick and his lifestyle. Social support of the patient.
4. Healthy communication. Communication with the patient. Intercultural Communication in Healthcare.
5. Illness in the concept of traditional Chinese medicine. Alternative Medicine.
6. Old age and pain. Hospice, dying and death
7. Gerontopedagogy.
8. Teacher's psychohygiene.
9. Child patient and his education.
10. Rights of patients, and health organizations.
11. Ethics in health care.