Cíl předmětu: Studijní předmět má cíl uvést studenty do problematiky diverzity ve výchově a vzdělávání. Jde o teoreticko- praktický předmět, který se na základě porozumění mnoha aspektů diverzity z pedagogického hlediska zaměřuje i na formování postojů, přesvědčení a dovedností studentů spojených s problematikou lidské rozmanitosti. Předmět má do jisté míry i syntetizující funkci, protože se zabývá lidskou diverzitou v širším pojetí – tj. týká se demogragické, osobnostní i schopnostní diverzity. Jádrem předmětu jsou edukační přístupy k pozitivnímu zhodnocování diverzity. Osnova předmětu:
1. Koncept diverzity a vzdělání. Široké pojetí diverzity – aspekt demografický, osobnostní a schopnostní.
2. Možnosti zhodnocovat pozitivně diverzitu a problémy spojené s diverzitou
3. Přehled základních způsobů ve výchově a vzdělávání, jak zhodnocovat diverzitu
4. Identita a diverzita v edukaci
5. Kognitivní bariéry (např. stereotypizace a předsudky) a edukace
6. Dynamika meziskupinového konfliktu a edukace
7. Sociální posuzování a edukace
8. Konstruktivní řešení konfliktů a edukace (kontroverze a konflikty zájmů)
9. Český vzdělávací prostředí, problematika diverzity: a inkluze Programy práce s diverzitou v českém výchovně vzdělávacím prostředí.
10. Pedagogický pracovník a jeho kompetence zacházet vědomě a optimálně s diverzitou
11. Dovednosti pedagogického pracovníka (učitele) a jejich rozvíjení, týmová práce pedagogů pro zhodnocování diverzity
12. První aplikační okruh: Multikulturní a interkulturní výchova a vzdělávání
13. Druhý aplikační okruh: Romská problematika a její řešení v prostředí školy
14. Třetí aplikační okruh: Inkluzivní škola a její problematika KASÍKOVÁ, Hana, STRAKOVÁ, Jana. (eds) Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Karolinum,
2011. All Different-All Equal, Education Pack. Strasbourg
1995. BELL HOOKS. Teaching to Transgress. Education as the Practice of Freedom.New York, London: Routledge, 1994 HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada,
2010. JOHNSON, D.W., JOHNSON, R.T.Human relations: valuing diversity. Edina, MN: Interaction Book Company,
1999. JANEBOVÁ, E., KASÍKOVÁ, Multikulturní výchova. In pedagogika pro učitele, Praha:Grada,
2007. MATĚJů, P., STRAKOVÁ, J. et al. (Ne) rovné šance na vzdělání. Praha: Academia,
2006. PIKE.G., SELBY, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu
1. a
2. Praha 2000 a
2001. PRUCHA,Jan.: Multikulturní výchova. Praha
2001. RAINFORTH, B., KUGELMASS, J.W.(Eds) Curriculum and Instruction for All Learners. Blending Systematic and Constructivist Approaches in Inclusive Elementary Schools. Baltimore: Paul H.Brookes Publishing Co.,
2003. SMITH, M.M. Chris(ed). Including the Gifted and Talented. Making inclusion work for more gifted and able learners. London and NY: Routledge,2006., ŠIŠKOVÁ,T..(ed).Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha
1998. TUČEK,M, (ed.) Soudržnost v diferencující se společnosti. Praha: Sociologický ústav Akademie věd české republiky,
2008. Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia. Je možné požádat o opakovaný zápis předmětu. Výuka v ZS 2020/21 bude až do odvolání probíhat on-line na platformě MS Teams. Více informací včetně návodů na instalaci MS Teams naleznete na https://www.ff.cuni.cz/knihovna/sluzby/podpora-e-learningu/ms-teams/ Abyste se mohli k on-line výuce bez problémů připojit, potřebujete funkční PC, notebook, tablet nebo mobilní telefon s dobrým připojením k internetu, ideálně s kamerou a funkčním mikrofonem, kamera však není nezbytná. MS Teams fungují v systémech Microsoft i Apple. Používáme instalace MS Teams FF UK, do kterých se ideálně přihlašujte Vaším fakultním e-mailem. On-line přednášky budou probíhat dle rozvrhu na tomto odkazu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a3ab4709da9a748e597a45b1d812d41f2%40thread.tacv2/V%25C3%25BDchova%252C%2520vzd%25C4%259Bl%25C3%25A1v%25C3%25A1n%25C3%25AD%2520a%2520diverzita?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917