Základy sociologie
Cíl studia: Pro zvládnutí základů sociologie pro pedagogy se předpokládá, že student bude schopen se orientovat v základní pojmové výbavě oboru, orientovat se v sociologických směrech a v jejich hlavních představitelích, umět vyložit vztahy sociologie a ostatních věd včetně sociologie výchovy, popsat hlavní metody výzkumu a techniky sběru sociologických dat.
Basics of sociologyObjective of the course in terms of learning outcomes and competences conceptual equipment of the field, orientate in sociological directions and their main representatives, be able to explain relations of sociology and other sciences including sociology of education, describe the main methods of research and techniques of sociological data collection.
Protosociologie a sociologie jako věda, směry a velké postavy dějin sociologie,
Pozitivismus a interpretativní sociologie,
Makrosociologie, sociologie středního dosahu a mikrosociologie, empirická sociologie a sociologický výzkum,
Sociologie jako multiparadigmatická věda – teoretický pluralismus,
Sociologická tradice v českých zemích
Sociologie výchovy, školy a vzdělávání v systému sociologických věd.
Demografické faktory, kultura, masová kultura,
Socializace, typologie skupin,
Pozice, prestiž, role, symboly statusu.
Sociální struktury a skupiny, konflikty rolí.
Charakteristiky jednotlivých etap se zvýrazněním formujících činitelů: dětství, rodina, škola; mládí – vztah generací, sexuální vztahy, hledání profesní dráhy; dospělost – profesní dráha, rodinná dráha; stáří – sociální kontexty, vztah k rodině.
Cíl studia: Pro zvládnutí základů sociologie pro pedagogy se předpokládá, že student bude schopen se orientovat v základní pojmové výbavě oboru, orientovat se v sociologických směrech a v jejich hlavních představitelích, umět vyložit vztahy sociologie a ostatních věd včetně sociologie výchovy, umět popsat hlavní metody výzkumu a techniky sběru sociologických dat.
Subject aim:
To acquaint students with the basic ways of thematization of the problem of society and with the main developmental stages and directions sociological research. Knowledge of the basic terminology of the field is taken for granted.
Obsah předmětu:
• Pozice, prestiž, role, symboly statusu.
• Sociální struktury a skupiny. Konflikty rolí.
• Protosociologie a sociologie jako věda, směry a velké postavy dějin sociologie,
• Pozitivismus a interpretativní sociologie,
• Makrosociologie, sociologie středního dosahu a mikrosociologie, empirická sociologie a sociologický výzkum,
• Sociologie jako multiparadigmatická věda – teoretický pluralismus
• sociologická tradice v českých zemích
• Sociologie výchovy, školy a vzdělávání v systému sociologických věd.
• Demografické faktory, kultura, masová kultura,
• Charakteristiky jednotlivých etap se zvýrazněním formujících činitelů: dětství, rodina, škola; mládí – vztah generací, sexuální vztahy, hledání profesní dráhy; dospělost – profesní dráha, rodinná dráha; stáří – sociální kontexty, vztah k rodině.
Position, prestige, role, status symbols.
• Social structures and groups. Role conflicts.
• Protosociology and sociology as science, trends and great figures of the history of sociology,
• Positivism and interpretative sociology,
• Macrosociology, middle range sociology and microsociology, empirical sociology and sociological research,
• Sociology as a Multiparadigmatic Science - Theoretical Pluralism
• sociological tradition in the Czech lands
• Sociology of education, school and education in the system of sociological sciences
• Demographic factors, culture, mass culture,
• Characteristics of individual stages with highlighting shaping factors: childhood, family, school; youth - relationship generations, sexual relationships, career paths; adulthood - professional career, family career; old age - social contexts, family relationship