Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogicko-psychologické poradenství I.

Předmět na Filozofická fakulta |
APE516071

Anotace

íl předmětu Cílem předmětu je seznámit studenty s odbornými poznatky z oblasti pedagogicko-psychologického poradenství, které mají přímou souvislost s pedagogickou praxí. Studenti získají vhled do nejčastějších specifických problémů dětí a mladistvých, se kterými se mohou setkat na základních a středních školách. The aim of the course is to acquaint students with professional knowledge in the field of pedagogical-psychological counseling, which are directly related to pedagogical practice. Students will gain insight into the most common specific problems of children and adolescents, that they may encounter in primary and secondary schools. Osnova předmětu:

1. Poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních; vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (terminologie a aktuálně platná legislativa

2. Specifické poruchy učení - diagnostika, způsoby nápravy a podpůrná opatření.

3. Syndrom ADHD, ADD - diagnostika, výchovná doporučení, podpůrná opatření.

4. Úzkostné poruchy, poruchy nálady a psychosomatické poruchy u dětí školního věku.

5. Disharmonický vývoj osobnosti a poruchy chování u dětí a mládeže, diagnostika, možnosti prevence, systém péče.

6. Agresivita a šikana na ZŠ a SŠ, prevence, diagnostika, intervence; minimální preventivní program.

7. Problematika závislosti na drogách, alkoholu, hazardní hře a virtuální realitě u dětí školního věku.

8. Problematika vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem, socio-kulturní odlišnosti dětí-cizinců.

9. Nadaný žák a mimořádně nadaný žák ve výuce – diagnostika, vzdělávací a výchovná opatření.

10. Děti ohrožené prostředím (syndrom CAN), diagnostika, preventivní a výchovná opatření. Psychická deprivace.

11. Práce s rodinou a rodinné poradenství, spolupráce rodina-škola, systém pomáhajících institucí, sociálně-právní ochrana dětí. Studijní literatura Literatura základní: Fořtík, V., & Fořtíková, J. (2007). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál. Janošová, P., Kollerová L., Zábrodská K., Kressa J., & Dědová M. (2016). Psychologie školní šikany. Praha: Grada. Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. Langmeier, J., & Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum. Martínek, Z. (2015). Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada. Michalová, Z. (2016). Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Procházka, R., Šmahaj, J., Kolařík, M., & Lečbych, M. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada. Říčan, P., & Krejčířová, D. et al. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada,

2006. Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. Praha: Portál. Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. Vaníčková, E., Hadj-Moussová, Z., & Provazníková, H. (1995). Násilí v rodině. Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha: Karolinum. Zelinková, O. (2015). Poruchy učení. Praha: Portál. Literatura doporučená: Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. et al. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada. Field, E. M. (2009). Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti rodiče i učitele. Praha: Ikar. Goetz, M., & Uhlíková, P. (2009). ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galén. Hort, V., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E. et al. (2008). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál. Hříbková, L. (2005). Nadání a nadaní. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2010). Neklidné a nesoustředné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada. Kolář, M. (2005). Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál. Langmeier, J., Balcar, K., & Špitz, J. (2012). Dětská psychoterapie. Praha: Portál. Matoušek, O., & Matoušková, A. (2011) Mládež a delikvence: Možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál. Mertin, V., Krejčová, L. et al. (2013). Problémy s chováním ve škole - jak na ně. Individuální výchovný plán. Praha: Wolters Kluwer. Miovský, M. et al. (2012). Návrh doporučené struktury MPP prevence rizikového chování pro ZŠ. Praha: Klinika adiktologie,

1.LF UK. Možný, I. (1999). Sociologie rodiny. Praha: Slon. Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. Praško, J. et al. (2015). Poruchy osobnosti. Praha: Portál. Riefová, S. F. (2010). Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál. Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál. Svoboda, M., Krejčířová, D., &Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. Šauerová, M., Špačková, K., & Nechlebová, E. (2012). Speciální pedagogika v praxi: Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada. Vojtová, V. (2004). Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita. Vymětal, J. (2004). Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál. Zelinková, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál. www.inkluzivniskola.cz Vyhláška 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Školský zákon (aktuálně platné znění) – související paragrafy Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.