Stručná anotace předmětu
Cíl předmětu:
Studenti si osvojí základní metody výzkumu v pedagogice a budou schopni samostatně připravit návrh výzkumného projektu.
Osnova předmětu:
• Výzkum ve společenských vědách. Principy vědeckého poznání. Metodologické problémy pedagogického výzkumu.
• Hlavní znaky kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Smíšený výzkum.
• Projekt kvantitativního výzkumu a jeho hlavní fáze. Formulace hypotéz. Kritéria kvality kvantitativního výzkumu.
• Projekt kvalitativního výzkumu. Kritéria kvality kvalitativního výzkumu.
• Etické otázky pedagogického výzkumu.
• Metody sběru dat v pedagogickém výzkumu.
• Zpracování, vyhodnocení a interpretace dat v pedagogickém výzkumu.
Požadavky:
Písemný test zjišťující orientaci v uvedených tématech.
Studijní literatura
Literatura základní:
Borg, W.R., Gall, M.D. Educational Research. London: Longman, 1989.
Braman, A. Quality and Guantity in Social Research. London: Routledge, 1988.
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.
Hendl., J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008.
Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2006.
Literatura doporučená:
Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat. 4. vyd. Praha: Portál, 2012.
Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.
Chráska, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1998.
Maňák, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: MU, 1994.
Průcha, J. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995.
Skutil, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.
Škaloudová, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK, 1998.
Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.