Předmět je určen pouze oborovým studentům KPED
Stručná anotace předmětu
Cílem předmětu je získat vhled do problematiky etiky pomáhajících profesí a naučit se reflektovat a řešit profesní etická dilemata.
Osnova předmětu:
• Vztah profesní etiky a etiky
• Principy, pravidla a normy profesní etiky
• Etická dilemata pracovníků pomáhajících profesí (pomoc nebo kontrola, veřejné versus soukromé, hodnoty profesní a hodnoty osobní)
• Moc v pomáhajících profesích (zdroje moci, druhy moci, etická dimenze moci)
• Rizika pomáhajících profesí, syndrom pomocníka
• Etické kodexy a jejich funkce v klientských profesích • Genderové aspekty profesní etiky
• Ochrana osobních údajů v pomáhajících profesích
• Ohlašovací povinnost
Studijní literatura
Carr, D. (2000). Professionalism and Ethics in Teaching (Professional Ethics). London: Routledge.
Corey, G., Corey, M., Callanan, P. (2014). Issues and Ethics in the Helping Professions with 2014 ACA Codes, 9th
Edition, Wadsworth Publishing.
Čechová, J. (2003). Práca s jednotlivcom. In A. Tokárová (Ed). Sociálna práca. Prešov: Akcent. ISBN 80-968367-5- 7.
Dorotíková, S. a kol. (2003). Profesní etika učitelství. Praha: PedF UK, 2003.
Gluchman, V. (2005): Hodnota ľudskej dôstojnosti a jej miesto v etike sociálnych dôsledkov. In: O. Sisáková (Eds.):
Filozofia – Veda – Hodnoty II., Prešov: FFPU, s. 79-96.
Gluchman, V. (2008): Etika a reflexie morálky. Prešov: FF PU. ISBN 978-80-8068-714-4.
Guggenbühl-Craig, A. (2007). Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Přel. P. Patočka. 1. vydání. Praha: Portál.
ISBN 978- 80-7367-302-4.
Jankovský, J. Etika pro pomáhající profese. 1. vydání. Nakladatelství TRITON, 2003. ISBN 80-7254-329-6
Janotová, H. a kol. (2005). Profesní etika. Eurolex Bohemia, Praha.
Kopřiva, K. (2000). Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál.
Mráz, M. (2001). Etika. Základné a špeciálne problémy. Trnava: Trnavská univerzita.
Schmidbauer, W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál.
Timulák, L. (2005). Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha: Portál, 2005, s. 133-148
Úlehla, I. (2005). Umění pomáhat. Vyd. 3., V Sociologickém nakl. 2. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80- 86429- 36-9.
Vacek, P., Švarcová, E. (2005). Profesní etika pedagogů a mravní výchova žáků. Gaudeamus, Hradec Králové.
Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění účinném od 1. ledna 2015.
Výuka v ZS 2020/21 bude až do odvolání probíhat on-line na platformě MS Teams. Více informací včetně návodů na instalaci MS Teams naleznete na https://www.ff.cuni.cz/knihovna/sluzby/podpora-e-learningu/ms-teams/
Abyste se mohli k on-line výuce bez problémů připojit, potřebujete funkční PC, notebook, tablet nebo mobilní telefon s dobrým připojením k internetu, ideálně s kamerou a funkčním mikrofonem, kamera však není nezbytná. MS Teams fungují v systémech Microsoft i Apple. Používáme instalace MS Teams FF UK, do kterých se ideálně přihlašujte Vaším fakultním e-mailem.
On-line přednášky budou probíhat dle rozvrhu na tomto odkazu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a5dcd7fc113484be6af0fdd6e61588052%40thread.tacv2/Profesn%25C3%25AD%2520etika?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917