Stručná anotace předmětu
• Některé psychologické aspekty výchovy ve volném čase. Výchova ve volném čase s přihlédnutím k věkovým zvláštnostem, utváření vztahů a komunikace mezi účastníky, požadavky psychohygieny, podíl základních lidských činností a jejich výchovné využití ve volném čase, osobnost vychovatele, pedagoga volného času.
• Současné trendy a problémy při výchově ve volném čase. Respektování specifických požadavků, formy výchovy ve volném čase, výchovné postupy, vztah mezi vyučováním a výchovou ve volném čase, trendy v oblasti profesní přípravy vychovatelů a pedagogů volného času. Problémy, se kterými se pedagogové setkávají v praxi.
• Animace, výchova zážitkem, participace, práce v terénu.
• Bezpečnost a ochrana zdraví při práci s dětmi ve volném čase. Obecné poznatky, vybrané zásady pro práci s dětmi v různých prostředcích. Vybrané právní předpisy při činnostech v různých prostředích.
Studijní literatura
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5
KRATOCHVÍLOVÁ, E. Pedagogika volného času. Bratislava: Univerzira Komenského Bratislava, 2004. ISBN 80- 223-1930-9
HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých
Budějovicích – teologická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3
ČINČERA, J., KAPLÁNEK, M., SÝKORA, J. Tři cesty k pedagogice volného času. Brno: Tribun EU, 2009. ISBN 978
-80-7399-611-6
KNOTOVÁ, D., Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9
SAK, P., SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004. ISBN 80-86320-33-2