Charles Explorer logo
🇨🇿

Demokratická revoluce v ČSSR a NDR

Předmět na Filozofická fakulta |
APO300053

Sylabus

Demokratická revoluce v ČSSR a NDR v roce 1989 - komparace

* Číslo kurzu

Výběrový předmět

* Jméno vyučujícího

PhDr. Tomáš Vilímek

* Forma kursu a časový rozsah

LS 1/1

* Forma atestace

Zápočet

* Požadavky k atestacím

* Stručná charakteristika obsahu a povinná literatura

Cílem této přednášky je seznámit posluchače s multikauzálností jevu, který Vilém Prečan označil jako demokratická revoluce. Přestože časový rámec přednášky bude tvořen léty 1968-1989, je u některých témat, jakým je kupříkladu emigrace, zapotřebí věnovat se i předcházejícímu období. S přihlédnutím k politologickému zaměření studentů, bude věnována zvýšená pozornost jednotlivým společenskovědním pojmům, (opozice, reálný socialismus, post-totalitarismus, normalizace-konsolidace, revoluce) které jsou běžně používány, aniž by však docházelo k jejich jasnějšímu definování v souvislosti s jejich dějinným kontextem. Na základě komparace vývoje v ČSSR a NDR se pokusím rovněž poukázat na význam srovnávací metody v politologii. 1) Seznámení s cílem přednášky, stavem bádání a dostupné literatury- institucionální zajištění bádání v České republice a Německu, archívy a pramenná základna, stav sekundární literatury a význam pamětí při zpracovávání dané tématiky 2) ČSSR a NDR- odlišná historická zkušenost- 1948-1949, 1953, 1961, 1968, 1976. Komparativní metoda 3) Totalitní společnost? Stav společnosti v ČSSR a NDR- čtyři modely analýzy společenské situace v ČSSR a NDR v 70. a 80. letech. (Arbeitsgesellschaft, politische Gesellschaft, geschlossene Gesellschaft, Organisationsgesellschaft) 4) Společnost normalizovaná a společnost na útěku- postoje obyvatelstva- "společenská smlouva" a koexistence s režimem, emigrace 5) Opozice či disent? Problematika opoziční aktivity v totalitním režimu s přihlédnutím k německé diskusi na toto téma- politischer Widerspruch, Opposition, Widerstand atd. Kořeny opozičních aktivit v ČSSR a NDR- Charta 77 a ji předcházející aktivity- Bausoldaten a role protestantské církve v NDR 6) Vývoj opozičních aktivit v období tzv. reálného socialismu- Odlišnosti a podobnosti. Společenská nezakotvenost? Politické cíle a jejich možné naplnění. 7) Ekologické příčiny pádu režimu- stav životního prostředí v ČSSR a NDR- pět faktorů devastace, tři největší zdroje znečištění 8) Ekonomické příčiny pádu režimu- "obrácený minimax", základní nedostatky centrálně plánovaného hospodářství a hospodářská situace v ČSSR a NDR v 80. letech 9) Politické příčiny- Vlastní struktura moci KSČ a SED, Husák-Honecker- determinant normalizace a NSR, změny v SSSR-nástup Gorbačova a odmítnutí nově "tapetovat". 10) Společenské příčiny- Dva sociologické přístupy- Detlef Pollack a Ivo Možný- ztráta naděje či sebeizolace. Demonstrace jako forma společenského protestu- Praha-Lipsko-Berlín. Film- demonstrace v Berlíně a Lipsku- v němčině 11) Demokratická revoluce či události podzimu roku 1989? Celkové posouzení významu jednotlivých příčin a film o demokratické revoluci v ČSSR, NDR, PLR a MLR- v němčině s možností simultánního překladu. Diskuse 12) Udělení zápočtu a posouzení činnosti jednotlivých posluchačů

V rámci semináře plánuji ještě návštěvu kolegy z Ústavu pro soudobé dějiny a Centra pro soudobé dějiny z Postupimi. Rád bych také pozval Petra Uhla či Annu Šabatovou.

Anotace

Cílem této přednášky je seznámit posluchače s multikauzálností jevu, který Vilém Prečan označil jako demokratická revoluce. Přestože časový rámec přednášky bude tvořen léty 1968-1989, je u některých témat, jakým je kupříkladu emigrace, zapotřebí věnovat se i předcházejícímu období.

S přihlédnutím k politologickému zaměření studentů, bude věnována zvýšená pozornost jednotlivým společenskovědním pojmům, (opozice, reálný socialismus, post-totalitarismus, normalizace-konsolidace, revoluce) které jsou běžně používány, aniž by však docházelo k jejich jasnějšímu definování v souvislosti s jejich dějinným kontextem. Na základě komparace vývoje v ČSSR a NDR se pokusím rovněž poukázat na význam srovnávací metody v politologii.