* Sociologie politiky
Typ předmětu povinný dopor. ročník / semestr 2 / ZS,LS
Rozsah studijního předmětu 26 26 hod. za týden 1p+1s 1p+1s kreditů 7
Způsob zakončení zkouška, zápočet
Forma výuky přednáška, seminář
Další požadavky na studenta zimní semestr = seminární práce + písemný test znalostí (zápočet) letní semestr = seminární práce + samostatná prezentace + písemný test znalostí (zkouška) Vyučující Mgr. Jan Hartl
Stručná anotace předmětu V předmětu se studenti seznámí s tradicí politické sociologie a poté s empirickými metodami užívanými při analýze chování voličů. V přednáškách budou vyloženy jednotlivé teoretické koncepty podle daných témat. Na seminářích budou studenti diskutovat o daných tématech na základě zadané literatury.
Témata LS
I. INTELEKTUÁLNÍ TRADICE Okruhy marxovského pojetí Okruhy weberovského pojetí Teorie elit Pluralismus nátlakových skupin Témata sociologie politiky Politické chování Behaviorální revoluce
II. II. HISTORIE KVANTIFIKACE Předchůdce - starověká sčítání lidu Politická aritmetika Německá statistika ?Morální statistika" Monografická metoda Britské sociální přehledy
III. III. POJMY A TEORIE Výchozí pojmy Teorie postojů Definice postoje Teorie postojů Členění postojů ?Anatomie" postojů Předchůdce teorie postojů Klasikové teorie postojů Funkcionální teorie postojů
Teorie kognitivní disonance Měření postojů Postojové škály Veřejnost a mínění Veřejné mínění
IV. VEŘEJNÉ MÍNĚNÍ A POLITIKA Moc veřejného mínění Veřejné mínění a volby Politické působení Zacílení politiky Politická socializace Podmíněnost politických zájmů Kvalita politiky Aplikovaný výzkum Témata LS
V. V. METODOLOGIE A METODIKA sociologických výzkumů Cíle výzkumu Design výzkumu Reprezentativita Metody výběrových šetření Kvótní výběr Pravděpodobnostní výběr Srovnání výběrů Nereprezentativní výběry Velikost výběrového souboru Přesnost měření Zdroje chyb a nepřesností Tazatelé a dotazovací situace Zásady práce tazatelů Formulace projektu Operacionalizace Tvorba otázek Tvorba výzkumného nástroje Konstrukce ukazatelů Analýza Vztahy proměnných Souvislosti a vazby
VI. VI. STRATEGIE POLITICKÉHO VÝZKUMU Funkce politického výzkumu Využití výzkumu Politická komunikace Politika a média Mediální ovlivňování Politické kampaně Vývoj politických kampaní Politický marketing Možnosti a meze ovlivňování
V předmětu se studenti seznámí s tradicí politické sociologie a poté s empirickými metodami užívanými při analýze chování voličů. V přednáškách budou vyloženy jednotlivé teoretické koncepty podle daných témat.
Na seminářích budou studenti diskutovat o daných tématech na základě zadané literatury.