Proměny války Vyučující: Ondřej Slačálek Podmínky k atestaci: Aktivní účast (minimálně 75 %), průběžné psaní konspektů, seminární práce (minimálně 15 normostran), zkouška Charakteristika a cíl předmětu Předmět se zaměří na úvod do různých konceptualizací války. Studentům by měl přinést znalost klíčových textů myšlení o válce, základních historickosociologických debat o válkách (včetně debaty o konceptu nových válek či konceptualizací generací válčení) i politickoteoretických tématizací možností ospravedlnění války prostřednictvím aktualizace a kritické debaty teorie spravedlivé války. Tyto znalosti by studenty měly vybavit nejen pro analýzu válek, ale i pro další reflektovanou práci s různými konceptuálními nástroji věd o člověku. Struktura předmětu
1. Úvodní hodina
2. Historická sociologie války (Keegan, Tilly)
3. Klasická formulace teorie války (Clausewitz)
4. Teorie partyzána (Schmitt)
5. Nové války? (Kaldor)
6. Virtuální/ctnostné války? (Der Derian)
7. Války
4. generace?
8. Hybridní či politická válka?
9. Válka v Jugoslávii: ohlédnutí
10. Spravedlivá válka I (Walzer)
11. Spravedlivá válka II (Walzer)
12. Spravedlivá válka III (Walzer)
13. Spravedlivá válka IV (Walzer) Základní literatura CLAUSEWITZ, Carl von. O válce. Praha: Academia, 2008 SCHMITT, Carl. Teorie partyzána. Poznámka na okraj k pojmu politična. Praha: OIKOYMENH, 2008 KALDOR, Mary. New and Old Wars: Organized Violence in a Global Era. Cambridge: Polity,
2012. KEEGAN, John. Historie válečnictví. Praha, Plzeň: Beta-Dobrovský, Ševčík,
2004. WALZER, Michael. Spravedlivé a nespravedlivé války: Morální argumentace s historickými příklady. Praha: Academia,
2019. GALEOTTI, Mark. Russian Political War: Moving Beyond the Hybrid. New York: Routledge,
2019. HALUZÍK, Radan. Proč jdou chlapi do války. Emoce a estetika u počátků etnických konfliktů, Praha: Dokořán, 2018