Charles Explorer logo
🇬🇧

War: Theories and Approaches

Class at Faculty of Arts |
APO500201

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Proměny války   Vyučující: Ondřej Slačálek   Podmínky k atestaci: Aktivní účast (minimálně 75 %), průběžné psaní konspektů, seminární práce (minimálně 15 normostran), zkouška   Charakteristika a cíl předmětu Předmět se zaměří na úvod do různých konceptualizací války. Studentům by měl přinést znalost klíčových textů myšlení o válce, základních historickosociologických debat o válkách (včetně debaty o konceptu nových válek či konceptualizací generací válčení) i politickoteoretických tématizací možností ospravedlnění války prostřednictvím aktualizace a kritické debaty teorie spravedlivé války. Tyto znalosti by studenty měly vybavit nejen pro analýzu válek, ale i pro další reflektovanou práci s různými konceptuálními nástroji věd o člověku.   Struktura předmětu

1. Úvodní hodina

2. Historická sociologie války (Keegan, Tilly)

3. Klasická formulace teorie války (Clausewitz)

4. Teorie partyzána (Schmitt)

5. Nové války? (Kaldor)

6. Virtuální/ctnostné války? (Der Derian)

7. Války

4. generace?

8. Hybridní či politická válka?

9. Válka v Jugoslávii: ohlédnutí

10. Spravedlivá válka I (Walzer)

11. Spravedlivá válka II (Walzer)

12. Spravedlivá válka III (Walzer)

13. Spravedlivá válka IV (Walzer)   Základní literatura CLAUSEWITZ, Carl von. O válce. Praha: Academia, 2008 SCHMITT, Carl. Teorie partyzána. Poznámka na okraj k pojmu politična. Praha: OIKOYMENH, 2008 KALDOR, Mary. New and Old Wars: Organized Violence in a Global Era. Cambridge: Polity,

2012. KEEGAN, John. Historie válečnictví. Praha, Plzeň: Beta-Dobrovský, Ševčík,

2004. WALZER, Michael. Spravedlivé a nespravedlivé války: Morální argumentace s historickými příklady. Praha: Academia,

2019. GALEOTTI, Mark. Russian Political War: Moving Beyond the Hybrid. New York: Routledge,

2019. HALUZÍK, Radan. Proč jdou chlapi do války. Emoce a estetika u počátků etnických konfliktů, Praha: Dokořán, 2018